הכנה לבגרות- תיאוריה של המוזיקה

מאת ירדן רגאל

כאשר מלמדים תלמיד עם עיוורון את התיאוריה של המוזיקה, מומלץ לבנות את השיעורים על בסיס שמיעה ולא על כתיבת תווים. רוב התלמידים עם עיוורון, אינם לומדים תווים כלל ואחרים מתחילים ללמוד תווים רק לאחר שהחלו לנגן על כלי או ללמוד תיאוריה. לכן, כדאי להקליט את כל השיעורים על מנת שהתלמיד יוכל לחזור על החומר בבית ולציין זאת על ידי המורה בפני התלמיד בתחילת הלימוד.

מומלץ דווקא להתחיל מפיתוח שמיעה הרמונית אצל התלמיד, למידה וזיהוי המרווחים המוזיקליים.

פיתוח שמיעה הרמונית אצל התלמיד

עוד לפני שבכלל מתחילים ללמוד זיהוי מרווחים ואקורדים ושמותיהם בצורה הבאה: המורה יכול לנגן אקורד על הפסנתר ולבקש מהתלמיד לשיר את הצלילים שהוא שומע. לא חובה לשיר את הצלילים בשמותיהם בתור התחלה.

המורה יכול לנגן את המרווחים על הפסנתר  ולומר את שמם. לאחר מכן, להשמיעם לתלמיד מספר פעמים על מנת שיקלוט כל מרווח בזיכרון השמיעתי שלו. אחר כך אפשר לבקש  מהתלמיד לשיר אותם ואז להורות לו לנגן אותם על הפסנתר וזאת על מנת לפתח אצל התלמיד התמצאות בסיסית על גבי הפסנתר.

התמצאות על הקלידים

חשוב להסביר לתלמיד איך מסודרים הקלידים על גבי הפסנתר גם אם הפסנתר איננו כלי הנגינה העיקרי של התלמיד. כמו כן, לתת לו לחוש את המקלדת ולהתנסות בנגינה למשל של סולם דו מז'ור  שמנוגן רק על הקלידים הלבנים או  סולם לה מינור שגם הוא מנוגן רק על קלידים אלו.

זיהוי מרווחים ואקורדים משולשים

כאשר מבקשים מהתלמיד לנגן אקורדים משולשים ולזהות מרווחים, מומלץ לנגן אותם על שני הסולמות שהוזכרו לעיל על מנת לעבוד בהדרגה על ההתמצאות על הפסנתר.

הוראת זיהוי אקורדים משולשים ואחר כך גם ספט אקורדים ואקורדים מרובעים נוספים, תעשה בצורה דומה ללימוד של זיהוי המרווחים. קודם כל  על המורה לנגן לדוגמה אקורד מז'ור משולש במצבו היסודי מספר  פעמים. אחר כך  לשיר אותו ביחד עם התלמיד ואז אפשר גם לבקש מהתלמיד לנגן אותו אקורד על הפסנתר.  אפשר לבקש מהתלמיד לקחת צליל מסוים ולבנות עליו מספר אקורדים שונים. לדוגמה: לקחת את הצליל דו ולבנות עליו עשרה אקורדים שונים. דו מז'ור יסודי,  דו מינור יסודי, מוקטן מוגדל וכו'. גם דבר זה  מחזק את ההבנה הבסיסית של התיאוריה של המוזיקה.

מעגל הקווינטות

למידה זו, יכולה להיעשות בעל פה בדומה ללימוד של לוח הכפל במתמטיקה. אך, התלמיד יכול לגלות בעצמו כמה דיאזים או במולים יש בכל סולם מסולמות המעגל.

כמובן שאם התלמיד יודע לכתוב תווים, אפשר לבקש ממנו גם לכתוב את כל המידע, כלומר ליד כל סולם וסולם במעגל הקווינטות לכתוב כמה דיאזים או במולים יש ומה הם.

לימוד זיהוי מודוסים יכול להיעשות באותה הצורה שתוארה כאן לגבי זיהוי מרווחים ואקורדים.

אם התלמיד מתחיל ללמוד קריאת תווים בברייל, כדאי מאוד שגם המורה לתיאוריה ילמד את כתב התווים ואיך, כלומר לפי איזה סדר של סימנים מוזיקליים נכתבים התווים של יצירה בכתב ברייל.  זה מחזק את שיתוף הפעולה והקשר בין המורה לתלמיד וגם מאפשר למורה לעזור לתלמיד בעת שהוא מתחיל ללמוד את קריאת התווים.

הרמוניה של המוזיקה

כאשר מגיעים ללמידה זו וללמידה על הדרגות השונות כלומר, האקורדים השונים, בסולם המז'ורי והמינורי, אפשר ללמדם בצורה הבאה:

לתת לתלמיד  לנגן דרגה, כלומר אקורד מתוך הסולם, רצוי לפי סדר עולה של האקורדים, כלומר אקורד דו מז'ור ואחר כך אקורד רה מינור וכך הלאה.  אחר כך, להסביר בעל פה על חשיבות הדרגה ועל תפקידה בסולם ובמהלכים הרמוניים במוזיקה.

אחרי לימוד זיהוי הדרגות אפשר לבקש מהתלמיד  להתנסות  בהרכבת  מהלכים הרמוניים שונים. כמובן בנגינה בפסנתר.

הכנה לבגרות

בשנה שבה התלמיד ניגש לבגרות אפשר  לעשות מה שעושים עם כל תלמיד אחר, לקחת שאלות ממבחנים בגרות קודמים  או מבחנים שלמים ולענות עליהם. כמובן לעשות זאת בצורה בה התלמיד יענה על  המבחן שלו. לרוב נבחנים התלמידים העיוורים בעל-פה.

חשוב מאוד לתרגל עם התלמיד בניית מרווחים גם על ידי נגינה בפנתר וגם בעל פה. כלומר לבקש ממנו  לדוגמה לנגן את הצליל לה ואחר כך לבקש ממנו לנגן צליל שהוא במרווח של קווארטה כלומר ארבעה צלילים מתחתיו. או לשאול את אותו מה יהיה הצליל שהוא במרווח של קווינטה כלומר חמישה צלילים מהצליל סול.  בדרך כלל יתבקש התלמיד במבחן בגרות לענות על החלק של בניית  המרווחים בעל פה.

התלמיד העיוור יכול ללמוד ולעבור את הבגרות בתיאוריה והרמוניה של המוזיקה בדיוק כמו  כל תלמיד אחר ולהשתלב בעולם מוזיקה כמו כל מוסיקאי אחר. רק כמובן, עליו להסתמך בעיקר על חוש השמיעה.