מידע מוזיקלי להורים ותלמידים

חשיבות המוזיקה לילד עם לקות ראייה

מוזיקה מהווה גורם משמעותי עבור בני האדם משחר הימים, בהיותה כלי מגוון ועשיר בעולמנו התרבותי שמשמש גורם מקדם עבור ילדים ומבוגרים בכל רחבי העולם.

עבור ילד עם עיוורון או לקות ראייה המוזיקה היא אמצעי מיוחד וחשוב, המסייע להעמיק ולהרחיב את כישורי הילד ובכך לקדם את התפתחותו. המוזיקה תורמת להתפתחות החושית, רגשית וחברתית של הילד ומשפיעה על גורמים רבים בתהליכי הלמידה ובחוויות היומיום שלו.

התפתחות חושית– שיטות שונות ללימוד מוזיקה מפתחות את חוש השמיעה וחוש המישוש, חושים המסייעים לילד לפצות על העדר חוש הראייה. בהתאם לשיטת הלימוד הנבחרת, הילד לומד ומפתח את יכולות ההקשבה. לילדים עם עיוורון קיימת התנסות בקריאת תווי ברייל בנוסף ליכולות מוטוריות המועצמות דרך ניגון בכלי נגינה שונים החל מגיל צעיר. המוזיקה עוזרת לטפח הבנה מופשטת וזיכרון מילולי מפותח. שינון ואימונים שוטפים מכשירים את הילד לתהליכי למידה נוספים בחייו. לדוגמא, ניתן לשנן מסלול הליכה ולזכרו בעל פה כפי שלומדים יצירה מוסיקלית.

התפתחות רגשית– המוזיקה מאפשרת לילד לבטא קשת רחבה של רגשות, כגון שמחה, עצב וכעס. ההתמדה, המאמץ וההשקעה המתמשכת בתהליך הלמידה, מדגימים לילד את יכולות הלמידה וההתקדמות האישית שלו ומהווים בסיס להבנה שבאמצעות התמדה והשקעה רק השמיים הם הגבול. הילד עובר חוויות שונות של התמודדות עם הצלחה וכישלון, קושי ותסכול, שיעזרו לו להתמודד טוב יותר עם חוויות דומות בחיים היומיומיים. התהליך מחזק את הדימוי העצמי ואת הביטחון של הילד.

התפתחות חברתית– מוזיקה מאפשרת לילד לפתח כלים חברתיים המסייעים לו להשתלב בחברה באופן שווה. נגינה עם מוסיקאים שותפים מעודדת אינטראקציה חברתית ועבודת צוות. המוזיקה מהווה שפה משותפת שמאפשרת לילד להתבטא, להתחרות באופן שווה, להופיע, להתמקצע ולהתפרנס.

קישורים לאתרים בינלאומיים למוסיקה לאנשים עם עיוורון ולקות ראייה

ארגון תיאור לינק
Dancing Dots Braille Music Technology, L.P. משרת מוסיקאים עיוורים ולקויי ראייה דרך סיפוק טכנולוגיה (לדוג’ תוכנות ללימוד תווי בראייל) והדרכה בשימושה www.dancingdots.com
Alternate Text Production Center קטלוג למוסיקה בתווי בראייל www.atpc.net
Music Education Networks for the Visually Impaired (MENVI) רשת מידע להורים ומורים לילדים עיוורים ולקויי ראייה. משמש כמקור מידע לחינוך המוסיקלי לילדים האלו, לחומרים הקיימים (במיוחד בתווי בראייל) ולהכוונה בשימוש בהם. www.menvi.org
White Stick כולל 4 פורומים על מוסיקה לאנשים עיוורים ולקויי ראייה  www.whitestick.co.uk
Royal National Institute for the Blind (RNIB) ארגון המבוסס באנגליה, כולל שירותים למוסיקה בבראיל www.rnib.org.uk
Canadian National Institute for the Blind (CNIB) ארגון המבוסס בקנדה עם אחד מהספריות הגדולות בעולם לטקסטים מוסיקליים בבראיל ולספרים על מוסיקה בבראיל.  כולל גם חומר מוקלט ללימוד כלי נגינה.  החומרים ניתנים להשאלה בינלאומית. www.cnib.ca

music.library@cnib.ca

FreeDots הופך קבצים לתווי בראיל אוטומטית ובחינם, כולל MAILING LIST www.delysid.org/freedots.html
GOODFEEL Braille Music Translator הופך קבצים לתווי בראיל, אבל בקצב איטי יותר www.dancingdots.com/main/goodfeel.htm
Electronic Braille score service ספרייה באינטרנט כולל טקסטים אלקטרוניים של מוסיקה בבראיל שאפשר להוריד אותם www.ebrass.org
Lighthouse International ספרייה עם טקסטים מוסיקליים בבראיל, מוגדלים, ורגילים www.lighthouse.org
LRS Large Print מוסיקה בטקסטים מוגדלים www.lrs-largeprint.com
National Braille Press )NBP) ספרייה למוסיקה בבראיל, מוסיקה בבראיל בצורה אלקטרונית באינטרנט.  כולל גם שאלות נפוצות על מוסיקה בבראיל http://www.nbp.org
Southern California Conservatory of Music קונסרביטוריון בארה”ב שכולל ספרייה למוסיקה בבראיל www.sccm.us

 

רשימת מורים ומרכזים למוזיקה עם ניסיון בלימוד תלמידים עם לקות ראייה

רשימת מורים מומלצים למוזיקה לתלמידים עם לקות ראייה
מורה כלי נגינה אזור הלימוד טלפון מייל הערות
ארמונד סאבח גיטרה, מנדולינה, כינור, דרבוקה, חלילית, אורגנית, כלים אתניים ירושלים-שכונת גילה 02-6760302,

052-8882448

בוגר האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים. מורה עם עיוורון. מלמד בשיטות שונות לפי הצורך של הילד. בעל ניסיון של 32 שנים.
אתי סולומון פסנתר ואורגן ירושלים 052-2872829 בוגרת האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים.מורה עם לקות ראייה. בעלת ניסיון רב.
דינה אברך אקורדיון ואורגנית ירושלים 02-6528531 מלמדת במסגרת קונסרבטוריון “רון שולמית”, הפנייה והתיאום דרך משרדי הקונסרבטוריון.
חדי רז גיטרה צפון-קיבוץ מרחביה 04-6598780,

052-8797947

raz.hedi@gmail.com למדה בארה”ב, באקדמיה בתל-אביב ובמכללת אורנים. מלמדת 10 שנים.
חוה לוטן פסנתר, חלילית, אורגנית, אקורדיון גבעת זאב 02-5361258 hava@telroncom.com בוגרת האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים, בעלת תואר שני מארה”ב, מלמדת 35 שנים. בעלת ניסיון בעבודה עם ילדים עם ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים.
יפעת בר סלע פיתוח קול תל אביב וגוש דן 052-4565126 יחידני או קבוצתי
ירדן רגאל לירה צפון 054-6634506 yardenr@hefzi.org.il מוסיקאית עם עיוורון. מכינה תיכוניסטים לבגרות בתיאוריה ומוזיקה.
לילי נוימן פסנתר וחליליות צפון-קריית טבעון 04-9530118,

052-5246801

בוגרת האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים, בעלת תואר שני מארה”ב, מלמדת 35 שנים. בעלת ניסיון בעבודה עם ילדים עם ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים.
מאיר ברבי אורגן, חליל-צד, חלילית ירושלים ומרכז- מודיעין 077-4114142,

054-7547320

בוגר האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים. מורה עם עיוורון. מלמד בשיטות שונות לפי הצורך של הילד. בעל ניסיון של 32 שנים.
נחמה טלפז פסנתר הרצליה 09-9572355 מורה בעלת ניסיון רב בלימוד ילדים עם לקות ראייה
מירי פרקש פסנתר, פיתוח קול, גיטרה, חלילית, דרבוקה ואקורדיון. ישוב נירית והסביבה, מגיעה לבית התלמיד 050-7983236 מורה בעלת ניסיון רב בלימוד ילדים עם לקות ראייה
מרכזי מוזיקה:

מרכזי מוזיקה ברחבי הארץ כגון מקהלות, קונסרבטוריונים ותוכניות בקהילה משלבים ילדים עם לקות ראייה ועיוורון בקבוצות הפעילות המתקיימות במהלך השנה. מובאים בפניכם פרטים של מגוון מרכזים ודרכי התקשרות עימם.

מקהלת לי-רון-

המקהלה הייצוגית של הרצלייה’ פועלת כ”מרכז לפיתוח אומנות השירה במקהלה” ומקיימת סדנאות: גילוי הקול החבוי בגוף, פתוח קול, הקנית יסודות ו”סודות” המוזיקה ושילוב תנועה ומשחק בשירת המקהלה.

המקהלה הייתה שותפה בהפקת הדיסק “דברים ששומעים מכאן” ובערב ההשקה, אנו עובדים איתם בשיתוף פעולה במגוון פרויקטים.

לאתר האינטרנט- http://www.li-ron.com

לפרטים נוספים: רונית, מנהלת המקהלה: 052-2328461,  09-9561480.

קונסרבטוריון רון שולמית-

הקונסרבטוריון עוסק במתן חינוך למוזיקה ומחול לילדים, נוער ומבוגרים , תרפיה במוזיקה, הופעות נגינה ומחול בקהילה. לקונסרבטוריון שני סניפים, בשכונות בית הכרם והר נוף בירושלים.

קונסרבטוריון “רון שולמית” מתמחה בתרפיה ושילוב במוזיקה לאוכלוסיית אנשים עם צרכים מיוחדים.

לאתר האינטרנט-   lhttp://www.ronshulamit.org.il

לפרטים נוספים: שירה-  02-652-8531, info@ronshulamit.org.il

“מקום בלב”- מתנ”ס ראש העין

במתנ”ס ראש העין פועל חדר מוזיקה בו לומדים בשיטת “סוזוקי”- שיטה יחידנית המותאמת לתלמידים עם לקות ראייה ועיוורון. הלמידה מותאמת לילדים, בני נוער ומבוגרים במגוון רחב של כלי נגינה.

לאתר האינטרנט- מקום בלב

לפרטים נוספים: עטרה- 054-4940301.

במרכזים הבאים לומדים ילדים ובני נוער עם לקות ראייה או עיוורון במסגרת פרויקט המוזיקה של העמותה:

בית המוזיקה עפולה

מרכז אומנויות, בית יד לבנים, עפולה עילית, 04-6590500, (יהודית)

קונסרבטוריון קריית ביאליק

רח’ דפנה 51, 04-8730024 (שורי)

קונסרבטוריון בת-ים

רח’ ליבורנו 24, 03-5533008 (נעמי)

קונסרבטוריון יבנה

מתנ”ס יבנה, גיבורי החיל 1, 08-9435695 (זהבה)

בית המוזיקה עומר

08-6467617 (ריקי)

קונסרבטוריון באר שבע

דרך המשחררים 10, 08-6279606 (מלכה)

מרכז שטיינברג חולון

רח’ גבעת התחמושת 21 חולון, 03-5500012.

בית האמנויות עמק יזראעל

עפולה, 04-6520102.

מרכז המוזיקה כרמיאל

עיריית כרמיאל, 04-9580442.

 

טיפים לשילוב סטודנט עם לקות ראייה באקדמיה למוזיקה

מאת נילי זיידל

    • לדאוג בדחיפות לאסיסטנט/חונך קבוע, לפחות בחודשים הראשונים. האסיסטנט הזה אמור לעזור בהנגשת החומר הלא נגיש ובכלל, לסייע בעת הצורך: להקריא מודעות, חומר מהלוח, דפי תרגילים, חומר קריאה לשעורים הבאים ועוד; לסייע להגיע למקומות הנדרשים, לנגן חומר כחלק מתהליך ההקראה אם צריך וכו’.
    • להתעקש ולעמוד על כך שהמורים ישתדלו להיות וורבליים ולהנגיש את החומר ככל האפשר, הווה אומר לא לוותר על הקראת הכתוב על הלוח ועל תיאורים מילוליים אם צריך ולא להתרגל להיעזר באסיסטנט הקבוע כשאפשר להיעזר במורה. כמו כן, אם מדובר במורים מיושנים שלא שמעו על דוא”ל או על אינטרנט, לדרוש לגשר על הפער בצורה זו או אחרת ולמהר למצוא דרך יעילה לקבל חומר מונגש ולהגיש עבודות, רצוי להיעזר במתווך.
    • עזרים הכרחיים: כלב/מקל, מורה שיקומית, מחשב נייד עם תוכנות רלוונטיות ועם אוזניות, אסיסטנטים קבועים, מכונת ברייל (למקרים של תקלות או חוסר יכולת לוותר על כתיבת תווים בברייל בשיטה הישנה והטובה אם התוכנות הרלוונטיות לכך עדיין בפיתוח) והכי חשוב: חוש השמיעה!
    • לבקש מראש את הפטור משעורים “ויזואליים” כמו מבוא למוזיקה לקולנוע, חבל על הזמן, האפשרות לכתוב מוזיקה למחול או לסרט או להצגה תחכה למועד מאוחר יותר.
    • לבקש פטור גם מדברים שבהם מצטיינים לעומת שאר הכתה, מפני ששוב, חבל על הזמן ואין עודף זמן.
    • להשקיע את הזמן בקבלת העזרה ובהכנת שעורי הבית והעבודות, הרבה דברים יכולים לקחת כמות כפולה של זמן ואנרגיה ולצרוך המון צעדים לוגיסטיים נלווים, יש לקחת זאת בחשבון: הפנמת חומר מוזיקלי מורכב כולל העברתו אלי למחשב באמצעות הכתבה, למידה מורכבת באמצעות הקראה במקום למידה פשוטה תוך כדי קריאה בברייל וכו’.
    • יש להשלים עם זה שבשעורי פיתוח השמיעה לא נוכל לקרוא “מהדף” “פרימה ויסטה” כלומר קריאה ראשונה! יש לחוש גאווה כלפי יתרון הלימוד בעל-פה ובכל רגע פנוי להיעזר בחוש השמיעה המפותח אם החומר לא נמסר מראש ותלמיד אחר מנסה “להתקרבן” ולקרוא אותו קריאה ראשונה לפנינו.
    • ללמוד עוד כלי חוץ מהכלי הראשי ובכלל, לנסות לנגן בכמה כלים מייצגים מכל קבוצות כלי התזמורת, אחרת אי אפשר לכתוב לכלים שונים כמלחין עם עיוורון. אני, למשל, לקחתי כמה שעורים בצ’לו ורציתי ללמוד גם קרן יער. המטרה מאחורי זה, היא להיכנס לנעליו של נגן הכלי ולהכיר את הכלי שלו כמה שיותר. אחרים משיגים את האינפורמציה הנדרשת “פשוט” ע”י ראייה. אבל כמו גם ההשקעה בלימוד תווי ברייל, גם ההשקעה בלימוד הכלים הנוספים כדאית ביותר ובסוף יסתבר שמלחינים עם עיוורון כותבים טוב יותר ממלחינים רואים ומכירים היטב את הכלים השונים – הלוואי!
    • כל דבר שנדרש ואפשר, נא לשמוע בהקלטה. בסוף יסתבר וחוקרים יגלו שמוסיקאי עם עיוורון ששומע הקלטה מתמצא בחומר יותר מאשר מוסיקאי רואה שמנתח תווים בכמה דקות. עוד נראה איך שחברינו לספסל הלימודים מסתמכים על מבחן ההאזנה שעוד לא הגשנו כאמת מידה מושלמת וקובעים את ציוניהם על פיו!
    • משפט מנצח למקרה ששכחו להודיע על שינוי במיקום השיעור: במקרה שהגעת לשם בכל זאת בדרך לא דרך ובאיחור ניכר, אמור עצבני ומחייך בציניות כאחד: “אני מצטער, השתתפתי בצילומים לסרט ‘שכחו אותי באקדמיה 38′”…

העשרה מוזיקלית בגיל הרך

ד”ר מיכל חפר, מרצה לחינוך מוזיקלי באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים, עוסקת בחקר התחום התפיסתי של מוזיקה בגיל הרך ופיתוח מיומנויות מוזיקליות בתינוקות. לדבריה רכישת מיומנויות מוזיקליות והעשרה בתחום זה בגיל הרך, מפתחות אצל הפעוט את יכולות השירה, הקצב, התנועה, האלתור המוזיקלי וכן תורמות להתפתחותו התפיסתית והרגשית בעתיד. היא פיתחה שיטה ותוכנית לימודית חדשה, קטן-טון שמה (המתבססת על מחקריו של דר’ אדווין גורדון מארה”ב), אותה היא מעבירה בסדנאות להורים ותינוקות ברחבי הארץ.

במפגשים עוברים ההורים יחד עם תינוקם חוויה מוזיקלית קולית, כלית ותנועתית, תוך דגש על עולם מוזיקלי, התואם את התפתחותו השפתית והמוטורית של התינוק. בשלבים הראשונים נחשפים הפעוטות לשירים ודקלומים עם הברות ומילים המוכרות לילדים,  כמו: בה, פה (בקמץ) , וקולות וצלילים שהילדים עצמם מפיקים.

“הבוגרים נוטלים חלק פעיל ברכישת השפה של תינוקם. הם מחקים כל צליל, קול או תנועה שהילד הפיק, במטרה לסייע לו לפתח בטחון ולעודד אותו לחזור שוב על תגובותיו. בדרך זו, יוצר הילד שיחה עם המבוגר ומתקשר עמו דרך שפת המוזיקה”, מסבירה חפר.

תקשורת זו חשובה במיוחד לפעוטות עם לקויות ראייה שונות. למעשה הפעוט יוצר ערוץ תקשורת חדש שאינו תלוי במוגבלותו ואף יכול לפתח מיומנות שמיעתית מוזיקלית גבוהה יותר מהרגיל. בשנים הראשונות לחיים יכולת הלמידה שלנו מאוד מהירה, וככל שהגירויים סביבנו יהיו רבים יותר, כך נגדיל ונרחיב את יכולתנו ללמוד ולהתפתח. אנו יוצרים בשנים אלה “חלון הזדמנויות”. באמצעות מפגש עם העולם המוזיקלי ודרך אינטראקציה עם מבוגר (אם, אב, אח, אחות) אנו תורמים להתפתחות השפה, להתפתחות המוטורית ולהתפתחות התקשורת עם הסביבה (משפחה, ילדים וכו’).

מספר טיפים לפיתוח תקשורת מוזיקלית עם פעוט עם לקות ראייה:

  1. שירו שיר שאהוב עליכם (לאו דווקא שיר ילדים), והחזיקו את ילדכם בזרועותיכם והתנועעו בקצב התואם את מאפייני המוזיקה (קופצנית, מרגיעה).
  2. שלבו תנועות עיסוי ומגע על כל חלקי גוף התינוק תוך כדי שירה.
  3. השמיעו לפעוט מוזיקה אשר אהובה עליכם ונועו איתו בחדר על פי מאפייני המוזיקה. השתדלו לשנות כיווני תנועה (קדימה, אחורה, סיבוב).
  4. נגנו בכלי הקשה זעירים כגון: פעמון, שייקרים קטנים, תוך כדי שירה או האזנה למוזיקה. נגנו במקומות שונים בחדר (מימין לפעוט, משמאל, מעלה, מטה) כדי לפתח את רגישותו למקור הצליל.
  5. השתדלו תמיד לשיר ללא לווי מוקלט. קולכם מעביר מסר רגשי של חום ואהבה החשוב ביותר להתפתחותו התקינה של הפעוט.
  6. השתמשו באביזרים שונים למגע תוך כדי האזנה למוזיקה (נוצה, מטפחת, כדור-קיפוד וכו’).

לשאלות ופרטים ניתן לפנות לאתר קטן-טון: www.ktantone.com

כמו כן ניתן לרכוש באתר את 3 התקליטורים שפותחו במיוחד לתכנית זו: בה-בה בשיר, בה-בה באהבה, בה-בה בעולם. התקליטורים מלווים בהסברים והצעות לפעילות מוזיקלית עם הפעוט.