טיפים לשילוב סטודנט באקדמיה למוזיקה

מאת נילי זיידל

        • לדאוג בדחיפות לאסיסטנט/חונך קבוע, לפחות בחודשים הראשונים. האסיסטנט הזה אמור לעזור בהנגשת החומר הלא נגיש ובכלל, לסייע בעת הצורך: להקריא מודעות, חומר מהלוח, דפי תרגילים, חומר קריאה לשעורים הבאים ועוד; לסייע להגיע למקומות הנדרשים, לנגן חומר כחלק מתהליך ההקראה אם צריך וכו’.
        • להתעקש ולעמוד על כך שהמורים ישתדלו להיות וורבליים ולהנגיש את החומר ככל האפשר, הווה אומר לא לוותר על הקראת הכתוב על הלוח ועל תיאורים מילוליים אם צריך ולא להתרגל להיעזר באסיסטנט הקבוע כשאפשר להיעזר במורה. כמו כן, אם מדובר במורים מיושנים שלא שמעו על דוא”ל או על אינטרנט, לדרוש לגשר על הפער בצורה זו או אחרת ולמהר למצוא דרך יעילה לקבל חומר מונגש ולהגיש עבודות, רצוי להיעזר במתווך.
        • עזרים הכרחיים: כלב/מקל, מורה שיקומית, מחשב נייד עם תוכנות רלוונטיות ועם אוזניות, אסיסטנטים קבועים, מכונת ברייל (למקרים של תקלות או חוסר יכולת לוותר על כתיבת תווים בברייל בשיטה הישנה והטובה אם התוכנות הרלוונטיות לכך עדיין בפיתוח) והכי חשוב: חוש השמיעה!
        • לבקש מראש את הפטור משעורים “ויזואליים” כמו מבוא למוזיקה לקולנוע, חבל על הזמן, האפשרות לכתוב מוזיקה למחול או לסרט או להצגה תחכה למועד מאוחר יותר.
        • לבקש פטור גם מדברים שבהם מצטיינים לעומת שאר הכתה, מפני ששוב, חבל על הזמן ואין עודף זמן.
        • להשקיע את הזמן בקבלת העזרה ובהכנת שעורי הבית והעבודות, הרבה דברים יכולים לקחת כמות כפולה של זמן ואנרגיה ולצרוך המון צעדים לוגיסטיים נלווים, יש לקחת זאת בחשבון: הפנמת חומר מוזיקלי מורכב כולל העברתו אלי למחשב באמצעות הכתבה, למידה מורכבת באמצעות הקראה במקום למידה פשוטה תוך כדי קריאה בברייל וכו’.
        • יש להשלים עם זה שבשעורי פיתוח השמיעה לא נוכל לקרוא “מהדף” “פרימה ויסטה” כלומר קריאה ראשונה! יש לחוש גאווה כלפי יתרון הלימוד בעל-פה ובכל רגע פנוי להיעזר בחוש השמיעה המפותח אם החומר לא נמסר מראש ותלמיד אחר מנסה “להתקרבן” ולקרוא אותו קריאה ראשונה לפנינו.
        • ללמוד עוד כלי חוץ מהכלי הראשי ובכלל, לנסות לנגן בכמה כלים מייצגים מכל קבוצות כלי התזמורת, אחרת אי אפשר לכתוב לכלים שונים כמלחין עם עיוורון. אני, למשל, לקחתי כמה שעורים בצ’לו ורציתי ללמוד גם קרן יער. המטרה מאחורי זה, היא להיכנס לנעליו של נגן הכלי ולהכיר את הכלי שלו כמה שיותר. אחרים משיגים את האינפורמציה הנדרשת “פשוט” ע”י ראייה. אבל כמו גם ההשקעה בלימוד תווי ברייל, גם ההשקעה בלימוד הכלים הנוספים כדאית ביותר ובסוף יסתבר שמלחינים עם עיוורון כותבים טוב יותר ממלחינים רואים ומכירים היטב את הכלים השונים – הלוואי!
        • כל דבר שנדרש ואפשר, נא לשמוע בהקלטה. בסוף יסתבר וחוקרים יגלו שמוסיקאי עם עיוורון ששומע הקלטה מתמצא בחומר יותר מאשר מוסיקאי רואה שמנתח תווים בכמה דקות. עוד נראה איך שחברינו לספסל הלימודים מסתמכים על מבחן ההאזנה שעוד לא הגשנו כאמת מידה מושלמת וקובעים את ציוניהם על פיו!
        • משפט מנצח למקרה ששכחו להודיע על שינוי במיקום השיעור: במקרה שהגעת לשם בכל זאת בדרך לא דרך ובאיחור ניכר, אמור עצבני ומחייך בציניות כאחד: “אני מצטער, השתתפתי בצילומים לסרט ‘שכחו אותי באקדמיה 38′”…