שילוב תלמיד עם לקות ראייה במקהלה
מומלץ לראות את ההצטרפות של ילד עם עיוורון או עם לקות ראייה למקהלה כהזדמנות ייחודית ומיוחדת במינה לשילוב ילד בעל יכולת מוזיקאלית מפותחת בכמה דרגות משלנו ה"רואים". עבור ילדים עם עיוורון ולקויי ראייה, המוזיקה מהווה אמצעי לחיזוק אישי, לפיתוח יצירתיות ומסוגלות אישית וכן כאמצעי להתערות חברתית ולתחרות שיוונית עם החברה הסובבת דרך שיח בשפה גלובלית. עבור שאר חברי המקהלה, השילוב של ילד עם עיוורון או לקוי ראייה מהווה הזדמנות ללמידת ערך השוויון, הסבלנות והכבוד ההדדי.
ככלל, ילד עם עיוורון שמצטרף למקהלה איננו זקוק לסיוע מיוחד. אי לכך, הדבר החשוב ביותר, הוא לא להקדיש תשומת לב מוגזמת לעיוורון, במיוחד כאשר מדובר בילד אחד או שניים. ילדים עם עיוורון ולקויי ראייה משולבים ברובם הגדול בחינוך הרגיל. לפיכך, מרבית ילדים אלה, רגילים להיות משולבים בקרב אוכלוסיית ה"רואים" ואין טעם להביך אותם בהתייחסות יתרה.
בדף המידע הבא נציע פתרונות למספר תחומים בהם מומלץ לתת את הדעת וכן נתאר שיטה מהפכנית לשילוב ילדים עם עיוורון ולקויי ראייה במקהלה.
♪ יש לעודד את הילד להקשיב לנשימות של שאר חברי המקהלה שיסייעו לו ללמוד את קצב השיר.
♪ על מנת ללמוד את מועדי תחילת השירה ביחס לליווי, יש להשמיע את המנגינה המלווה לילד ולאפשר לו ליצור לעצמו סימנים מתי עליו להתחיל לשיר.
♪ הילד צריך לדעת את המיקום שלו ביחס לשאר הזמרים וכן היכן הוא עומד. בשלב העלייה לבמה סביר להניח שהילד זקוק לליווי למקומו בין שאר חברי המקהלה. חשוב לתאם מראש את נושא המיקום והליווי כדי למנוע לחץ בזמן הופעה או הגעה לאולמות שאינם מוכרים לילד
♪ זכרו, כי הילד לומד את התווים דרך הקשבה. בכדי ללמוד את התפקידים, באפשרותו של הילד להקליט את החזרות וכך יוכל ללמוד את הקול שלו באופן עצמאי ובזמנו הפנוי, בהתאם לקצב הדרוש לו. ההקלטה תכלול אף את הערות המנצחת על החזרה וכך יוכל הילד ללמוד מטעויות שאירעו בזמן החזרה.
♪ בכדי לסייע לילד לתזמן עצמו עם שאר המקהלה, מומלץ שילד "רואה" יחזיק את ידו של ילד עיוור ובאמצעות תחושה משותפת הוא יכול לסייע לו לתזמן את הכניסות, הסיומים ואת המקטעים המיוחדים.
♪ במידה והמקהלה נוהגת לעשות חימום גופני במהלך החזרה, חשוב להקפיד שאחד הילדים יסביר מילולית מה הן המשימות שיש לעשות.
♪ יש להקפיד שהמילים יוקראו בקול בעת למידת שיר חדש. במידת הצורך, מומלץ להקריא יחד עם הקראת התווים הרלוונטיים. יש להקריא בקצב השירה, כל תפקיד בנפרד. כאשר שומעים את מילות השיר, לעיתים קשה לקלוט אותן בפעם הראשונה, על כן יש לתת לילד את האפשרות להיעזר בחבר מקהלה אחר על מנת לחזור על מילות הטקסט. הקראה זו מהירה ואינה אמורה לגזול זמן רב משאר חברי המקהלה. אופציה נוספת בנושא לימוד מילות השיר היא לשלוח לילד את מילות השיר דרך המחשב וכך לאפשר לילד להדפיס אותם לעצמו בכתב ברייל או בכתב מוגדל.
מומלץ לראות בשילוב ילד עם עיוורון או לקוי ראייה למקהלה אפשרות לפתח ולחדד בקרב שאר חברי המקהלה את כלל החושים בהם אנו משתמשים בעת השירה, ובעיקר את יכולת ההקשבה.
מקהלות שונות המשלבות ילדים עם עיוורון ולקויי ראייה, עובדות בשיטה מהפכנית ההופכת את כל המקהלה ל-"לא רואה". המשמעות המעשית של שיטה זו היא לאפשר לכל חברי המקהלה להרגיש את החוויה של לא לראות את המנצח ובכך ללמוד לשיר תוך הסתמכות על החושים האחרים. חלק מהחזרות ניתן לעשות כאשר כל המקהלה מסתובבת עם הגב למנצח ובכך לומדת כיצד להיעזר בתחושת הנשימה המשותפת. השיטה מכריחה את הזמרים להקשיב קשב רב אחד לשני על מנת להשיג אחידות וליצור מוזיקה. כמו-כן, אפשר להאפיל את החדר ולשיר בחשכה ובכך ליצור הזדמנות להעניק לכלל חברי המקהלה תחושה אחידה. שיטה זו מחדדת את כל החושים הנוספים שאנו זקוקים להם בשירה המקהלתית – ובעיקר את ההקשבה. בנוסף ליתרון של חידוד החושים, במידה וכל המקהלה תצליח להתחבר לתחושתם של העיוורים שבתוכה – תיווצר תחושת שוויון, שהיא עצמה חיונית ליכולת לעבוד יחד בשיתוף פעולה.
לסיכום,
אין מניעה שילד המוכשר לכך ומגלה עניין בשירה, יתקבל למקהלה באופן טבעי, ומתוך מתן הזדמנות שווה לשאר הילדים. יש לראות את הצטרפותו של ילד עם עיוורון או לקויי הראייה למקהלה כהזדמנות מיוחדת לפיתוח הילד באופן אישי, חברתי ומקצועי ובו זמנית, וכן כהזדמנות חינוכית לשאר הילדים לפיתוח סובלנות, פתיחות וקבלת השונה. במידה ותיווצר האווירה המתאימה, באפשרותה של המקהלה להוות מנוף לפיתוח אישי של כלל חבריה במישורים שונים בחייהם. זוהי הזדמנות לכלל חברי המקהלה לפתח את חושיהם האחרים, ובפרט את חוש השמיעה. בנוסף, באמצעות השילוב ניתן לחזק את שיתוף הפעולה בין חברי המקהלה, ובכך להגביר את היכולת המוזיקלית של הקבוצה כולה.
דף זה נכתב על ידי אנשי מקצוע ומוזיקאים עם לקות ראייה ועיוורון במסגרת ועדה שעסקה במסגרת פעילות עמותת "אופק לילדינו".