הרחבת האופק – גיליון 41- מרץ 2014

גיליון 41 הרחבת האופק

בפתח הגיליון

משפחות יקרות,

אנו שמחות להגיש לכן גיליון נוסף של עלון “הרחבת האופק”.

גולת הכותרת של העיתון היא זכייתנו בעתירה לבג”צ בנושא הנגשת ספרי לימוד. התהליך הארוך, שהחל לפני שנים, נשא פרי ובעיתון תוכלו לקרוא את העדכון המלא.

אנו שמחות לספר כי בחודשים האחרונים הצטרפו לעמותה משפחות חדשות רבות, מה שנותן לנו את הכוח להמשיך ולפעול למען ילדינו ולמענכם, ההורים, בכל התחומים.

השנה אנו בסימן הרחבת פעילותה של העמותה – הרחבת התוכניות הקיימות והוספת תוכניות חדשות – כדי להגיע לכמה שיותר ילדים ומשפחות.

בעיתון תמצאו התייחסות רחבה לנושא הטכנולוגיה המסייעת, והפעם בנושא נגישות סמארטפונים, וכן לנושא הליווי הרגשי. אנו מקווים שהמידע שאספנו יעשיר אתכם ואת ילדיכם.

לעיתון מצורף טופס לחידוש חברותכם בעמותה לשנת 2014. אתם, ההורים, הכוח שלנו, ועל מנת שנוכל לייצג אתכם, חשוב שתהיו רשומים בעמותה עם פרטיכם העדכניים. מי שעדיין לא שלח טופס מעודכן בצירוף 40 ₪, מתבקש לשלוח אלינו בהקדם.

שלכם,

גילה, אושרית, יעל, יונתנה ואפרת

ברכות והודעות

ברכות חמות

למרש”ל תל אביב על המעבר למשכנכם החדש והיפה.

בטוחים כי פעילותכם המבורכת רק תלך ותתרחב!

לשמעון רויטבורד היקר, מצעירי העמותה, על קבלת “אות המתנדב המחוזי” במחוז דרום! המשך בפעילותך המבורכת. גאים בך!

לאורי שלמון היקרה, מצעירי העמותה, על היבחרך לתפקיד יושבת ראש מועצת התלמידים בחטיבת הביניים “היובל” ברמת ישי. גאים בך!

 

תודה מעומק הלב לח”כ אילן גילאון וליושב ראש ועדת הכלכלה פרופ’ אבישי ברוורמן,

על קידומו ואישורו של תיקון החקיקה המאפשר הנגשתן של יצירות לבעלי מוגבלויות בקריאה ללא צורך בהסכמת בעלי הזכויות.

המומים וכואבים את לכתה בטרם עת של זהבה ארליך ז”ל הספרנית הראשית בספרייה בנתניה.

זהבה הייתה דמות משמעותית בחיי משפחות עמותת “אופק לילדינו” ופועלה לטובת ילדינו ייזכר לשנים רבות. אנו משתתפים בצער המשפחה ועובדי הספרייה, ושולחים את תנחומינו.

עמותת “אין דברים כאלה” משיקה, לראשונה בישראל ובעולם, משחק כדורת באולם לילדים ובני נוער עם עיוורון ולקות ראייה. ילדים ובני נוער בגילאי 21-12 מוזמנים להתנסות בחוויה ספורטיבית כיפית. לפרטים: אלכס גולדשמיט, דוא”ל natalg@msn.com, טלפון 054-4935432

מכון מיכאלסון לשיקום הראייה – הדסה, עבר למשכנו המשודרג בבית החולים הדסה בעין כרם,  בקומה 2 בבניין האשפוז והמרפאות.
צוות המכון ישמח לתת שירות במשכן החדש והנאה.

טל’: 077-3196227, 02-6779227, 02-6257552. דוא”ל: michaelson@hadassah.org.il

ארגון צח”י (“צורכי חינוך ייחודיים”) מחפש להכשיר הורים המעוניינים לקחת חלק כנציגי הורים בוועדות ההשמה במערכת החינוך. המעוניינים מוזמנים לפנות למשרדנו.

תוכנית העבודה בקיץ לבני נוער יוצאת לדרך מיד אחרי פסח!

נערים ונערות בני 18-14 המעוניינים להשתלב בפרויקט ולעבוד, אנא צרו אתנו קשר.

ערב חשיפה לתוכנית וסיור חווייתי בנתב”ג יתקיים ביום שני 12.5.14 אחה”צ. ההשתתפות בתוכנית ובסיור מותנית בהרשמה מראש!

במסגרת הרחבת פעילות העמותה למשפחות מאזור הדרום, אנו מזמינים משפחות מאזור הדרום והמרכז לאטרקציה חקלאית לכל המשפחה!

יחד נקטוף יבול, וזה יועבר בהמשך למאות עמותות התומכות במשפחות מעוטות יכולת.

ניפגש בחופשה שלפני פסח, ביום שלישי 8.4, בין השעות 11:00-14:30.
הפעילות תתקיים ליד קבוצת שילר, סמוך לרחובות, ומיועדת לבני 5 ומעלה.

מספר המקומות מוגבל. חובה להירשם מראש אצל שרה: 054-2143730, student1@ofekl.org.il.

תרבות ופנאי

סמארטפונים וטאבלטים לאנשים עם עיוורון ולקות ראייה

שמי שמואל נעמן ואני אדם עם עיוורון מגיל 29. אני מתכנת מחשבים מאז שירותי הצבאי. לפני כעשרים שנה הקמתי את חברת המחשבים ופיתוח תוכנה “פילוסופט”. לאחרונה, נכנסתי לתחום פיתוח התוכנה והתאמת נגישות בסמארטפונים וטאבלטים עבור אנשים עם עיוורון ולקות ראייה.

מכשיר הסמארטפון הוא כלי לתקשורת בין אישית מהמעלה הראשונה; הסמארטפון הנגיש מאפשר למשתמש להתחבר ל-WhatsApp, Facebook ולאפליקציות אחרות המבטיחות שיישאר מעודכן ומחובר כמו חבריו הרואים.

בנוסף למגוון האינסופי של אפליקציות המיועדות לשימוש הציבור כולו, שרבות מהן קיימות גם בצורה מונגשת, קיימות אפליקציות המותאמות לצורכי האוכלוסייה שלנו, לזיהוי, ניווט, הקראה ועוד.

מה אפשר לעשות בסמארטפון נגיש?

  • תקשורת טלפונית – הסמארטפון מאפשר מעבר להוצאת שיחות וקבלתן, זיהוי המתקשר, הוספת אנשי קשר, דפדוף בין אנשי קשר, הקראת הודעות טקסט בעברית, שליחת הודעות טקסט בעברית.
  • רשתות חברתיות – התחברות ל- WhatsApp, אפליקציה לשליחת מסרים בין קבוצות של אנשים, התחברות ושימוש ב-Facebook, שיחות וידאו וצ’טים בסקייפ.
  • ספרים מוקלטים – כיום ניתן להעביר כל אחד מן הספרים המוקלטים מהספרייה המרכזית לעיוורים אל הסמארטפון כדי להאזין להם בכל מקום ובכל זמן.
  • הגדלה – ישנן כמה תוכנות המדמות טמ”ס ומאפשרות הגדלה של חומר כתוב.
  • ניווט – קיימות בשוק כמה אפליקציות, חלקן חינמיות, המאפשרות התמצאות במרחב. האפליקציות משתמשות ב-GPS בכדי לאפשר למשתמש לדעת מרחק מנקודה מסוימת, את הכיוון אליו הוא אמור לפנות, הכתובת בה הוא נמצא וכו’. ישנן גם אפליקציות המשלבות מידע המגיע ממשרד התחבורה לגבי זמני הגעת אוטובוסים ורכבות, מסלולי הנסיעה ועוד.
  • זיהוי עצמים – אפשר להשתמש בתוכנות לזיהוי צבעים, שטרות ועצמים נוספים. האפליקציה יודעת לתאר את שמו של דיסק או ספר.
  • משחקים – למרות האתגר, ישנם כמה מפתחים שיצרו משחקים בסמארטפון המתאימים לילדים ולבוגרים עם עיוורון ולקות ראייה, חלקם חינמיים וחלקם בתשלום.

מדריך קצר להפעלת נגישות בסמארטפון

בתוך אפליקציית “הגדרות”, נווטו ל”נגישות”. לחיצה כפולה על “טוקבק” והפעילו את השירות. מרגע זה, הטלפון מתפקד עם Talkback ולכן הפעלתו מעט שונה מזה של סמארטפון רגיל.

דפדוף בין דפים וגלגול רשימות מתבצע עם שתי אצבעות. הפעלת כפתורים ואפליקציות מתבצעת על ידי לחיצה כפולה וכמו כן קיימות מחוות לקפיצה לדף הבית, למעבר לעמוד הקודם, הקראה לפי מילה, משפט, או איות הביטוי האחרון.

אם ברצונכם להחזיר את הטלפון למצב רגיל, בצעו תנועה מהירה מלמעלה כלפי מטה ולאחר מכן ימינה. במסך שנפתח, בחרו באפשרות “השהה משוב”.

אפליקציות נגישות מומלצות

  • אפליקציית Nova Launcher: אפליקציה זו מחליפה את דף הבית המקורי של הסמארטפון. היא נוחה יותר ונגישה הרבה יותר.
  • מקלדת Jelly Bean: מקלדת וירטואלית נגישה ויעילה, המאפשרת כתיבה גם בעברית (משתמשי סמסונג המקבלים את המכשיר עם מקלדת ברירת המחדל של סמסונג – אנא החליפו למקלדת וירטואלית זו או למקלדת Kii , שכן ידועות כמה בעיות נגישות עם מקלדת סמסונג). מלבד היותה נגישה, למקלדת זו מספר יתרונות: המקלדת משלימה מילים, מאפשרת סידור מקשים בכמה תצורות וכן מספקת תמיכה בכפתור הקלדה קולית. אפליקציה זו ניתנת להורדה בחינם.
  • אפליקציית Intersection Explorer: אפליקציה מגניבה זו מאפשרת לכם לעשות סיור וירטואלי על מפות העיר. בעזרת האפליקציה תוכלו ללמוד את מפת האזור שאתם מחפשים מבלי לזוז מהספה. מכל צומת תוכלו למשוך אצבע למעלה (צפונה), ימינה, שמאלה וכו’. בכל משיכת אצבע האפליקציה תודיע לכם האם יש צומת קרוב – כמה הוא קרוב ומה מפגש הרחובות בצומת הבא.
  • אפליקציית Talking Places: אפליקציה זו תשתמש ב-GPS בכדי לתת לכם מידע על מסעדות, תחנות אוטובוס, בתי מרקחת וכל דבר מענין אחר שמצוי בסביבתכם.
  • אפליקציית Talking Dialer: אפליקציה זו נכתבה במיוחד לאנשים עם לקות ראייה ועיוורון. בעזרתה ניתן להוציא שיחות טלפון במהירות למספרים שאינם בספר הטלפונים. ממשק התוכנה באנגלית למרות שאינו מכיל כמעט אף מילה. האפליקציה חינמית.
  • אפליקציית Firefox: בעזרת דפדפן פיירפוקס תוכלו להאזין ללקטי הספרייה המרכזית לעיוורים בנתניה במכשיר שלכם.
  • אפליקציית Mem: משחק זיכרון של צלילים. מי שזוכר את המשחק Simon מתחילת שנות השמונים, יזהה היטב את חוקי המשחק. לפנינו לוח ובו ארבע קוביות המסודרות בשני טורים ושתי שורות. כל כפתור מבצע צליל מסוים. בתחילה המערכת משמיעה לנו צליל מסוים ואז ממתינה שנחזור על הצליל שהושמע. ככל שעובר הזמן ואנו מצליחים לחזור על רצף הצלילים, רצף זה מתארך.

קימות עוד אפליקציות רבות מוצלחות נוספות ומדי יום נוספות אפליקציות חדשות.

פתרונות ומוצרי הנגשה לסמארטפונים וטאבלטים מבית חברת “פילוסופט”

החברה שלי מציעה מנועי דיבור בעברית המותקנים על סמארטפונים וההופכים אותם לנגישים, וכן הדרכות מקצועיות אישיות ללימוד השימוש בסמארטפונים ללא ראייה. כמו כן, פיתחה חברת “פילוסופט” אפליקציית הדרכה לתרגול עצמי של השימוש בתוכנת Talkback עם מנוע דיבור בעברית. החברה גם מבצעת התקנת אפליקציות נגישות, ומוכרת אביזרים נלווים המקלים על הנגישות לסמארטפון.

פיתוחים עתידיים

חברת “פילוסופט” מפתחת אפליקציות חדשות להנגשת עולם מסכי המגע עבור אנשים עם עיוורון ולקות ראייה. כך למשל, אפליקציה לקריאת מסמכים מודפסים על ידי שימוש בטכנולוגית OCR, עורך מסמכים מוגדל ואפליקציה להאזנה לספרים דיגיטליים. בנוסף, בימים אלה מפותחת אפליקציה שתאפשר להאזין לספרי הספריות המוקלטות (הספרייה המרכזית וספריית על”ה) דרך הסמארטפון, ללא צורך להעביר את הקבצים באופן ידני. ההאזנה תהיה מקוונת ובפני המשתמש יהיה פרוש כל קטלוג הספרים.

אתם מוזמנים לבקר באתר שלנו שכתובתו: www.blindmobile.com, המרכז את כל המידע הקשור לסמארטפונים וטאבלטים נגישים, ובו פורום חברתי למשתמשים עם לקות ראייה.

תיקון חוק ימי מחלה של הורה לילד עם מוגבלות

באחרונה התקבל תיקון לחוק בעניין ימי מחלה של הורה לילד עם מוגבלות. להלן עיקרי ההטבות החדשות:

  • הורה לילד עם מוגבלות יוכל לזקוף לזכותו, על חשבון ימי מחלה/חופשה, 18 יום בשנה לטובת טיפול/סיוע אישי לילדו בעל הצרכים המיוחדים (לעומת 15 יום שאושרו עד כה).
  • אושר תשלום מטעם המעסיק בעבור דמי מחלה כבר מהיום הראשון להיעדרות (הורים לילדים שאינם מוגבלים אינם זכאים לתשלום זה כבר מהיום הראשון).
  • חישוב ימי ההיעדרות ייעשה גם ע”פ חלקי ימים ולא רק על סמך ימים שלמים, כלומר, ההיעדרות תחושב לפי שעות. כך יוכל עובד ללוות את ילדו לבדיקה קצרה ולשוב לעבודה מבלי לקחת יום היעדרות מלא עבור כך.
  • תוספת 6 ימי היעדרות בשנה להורה, לסיוע לילדו בעל הצרכים המיוחדים (בנוסף לימי המחלה שעומדים לרשותו).

ניתן לצפות בתיקון החוק המלא באתר הכנסת בכתובת: www.knesset.gov.il/privatelaw/data/19/1062.rtf

"קו האופק" - קו פתוח לתמיכה והתייעצות ע"ש מרים הס ז"ל

במלאת עשור ללכתה של מרים הס ז”ל, אנו זוכרים בגעגועים את מרים, ממקימות העמותה, שהייתה השראה להורים רבים.

עמותת “אופק לילדינו” מפעילה קו התייעצות להורים לילדים עם לקויות ראייה ועיוורון, לבני נוער, צעירים ולאנשי מקצוע כגון מורים שמתקשים להיכנס לנעליו של התלמיד לקוי הראייה, אבל לא מוותרים ורוצים לקבל טיפים כיצד לסייע לתלמיד שלהם.

בחיי הילד או הילדה יש המון טלטלות מול החברה ולעתים גם מול המערכת, בית הספר או הגן. בקו הפתוח אפשר להתייעץ על כל מה שקשור ונובע מלקות הראייה או העיוורון וגם על בעיות אחרות שצצות ביום יום.

אנו פותחים את הקו לקשת רחבה של נושאים כי הנחת היסוד שלנו ב”אופק לילדינו” היא לראות את הילד עם לקות הראייה או העיוורון ואת בני משפחתו כיחידה אחת. גם בהתמודדות עם דברים שקורים לנו ביום יום וקשים לנו, ייתכן שלקות הראייה מחריפה את הקושי וגם על כך אפשר ורצוי לשוחח.

לקו מתקשרים הורים לילדים עם לקות ראייה או עיוורון שילדם/ילדתם עדיין תינוק/ת והכל חדש ונראה מאיים, וגם הורים לילדים ובני נוער בכל הגילאים.

בנוסף, מעבר להתייעצויות ברמה הרגשית, יינתן מענה או הפניה לגבי זכויות ו/או שירותים הניתנים ומגיעים לילד או לילדה.

אנו מודעים לכך שההליכה בין מכשולי הבירוקרטיה מתישה, מעייפת ולעתים גורמת להורים להרים ידיים ולוותר. אנחנו רוצים לנסות לתת לכם כוחות ולהעניק לכם מניסיונם של הורים אחרים, הכל בעילום שם.

הקו פועל בימים ראשון ושלישי בשעות 17:00 עד 19:00. אני, רותי, עונה לקו זה וחוזרת למי שמשאיר הודעה. מציעה לכם בחום את השירות. סודיות מובטחת. קו האופק 1-800-224-111

הנושא של תמיכה רגשית לילדים ולהורים הוא נושא יקר ללבנו, ומאז ומעולם ראה בו צוות העמותה חשיבות גדולה. במהלך השנים התפתחו בעמותה קבוצת התמיכה, הקו הפתוח וצוות התמיכה “הורה להורה”, שמוסיפים את הצד הרגשי למערך הכללי שהעמותה מעניקה להורים.

השנה התחלנו לעסוק בצורה רחבה ומעמיקה במענים שניתנים בתחום הזה גם מעבר לפעילות העמותה. כינסנו פורום של גופים שונים שעוסקים בתחום, אנשי מקצוע והורים, ויחד אנחנו מעוניינים לשתף פעולה וליצור מציאות בה כל הורה או ילד יכול לקבל את התמיכה הרגשית שמתאימה לו ושהוא רוצה בה.

מי שהנושא מעניין אותו ורוצה לשמוע פרטים או לקחת חלק, יכול לפנות לסנונית student3@ofekl.org.il

קשר משפחתי

על קבוצת ההורים של “אופק לילדינו”

זה יותר מ-10 שנים מתקיימת באזור מרכז הארץ קבוצת העצמה ותמיכה להורים לילדים עם עיוורון ולקות ראייה.

בקבוצה יכול ההורה להרגיש שכאן איש לא יבקר אותו או את רגשותיו, שיקבל את כל האמפתיה מחבריו לקבוצה. בקבוצה נוהגים ההורים לשתף וללמוד מניסיונם של הורים אחרים, הן בהתנסויות מול המערכת והן בהתמודדות עם ילדם.

כאשר אני, מנחת הקבוצה, מגיעה לקבוצה זו, ישנה תחושה חזקה של חברות ללא תנאי בין חברי הקבוצה ואהבת חינם אמיתית.

“אני יכולה לומר כאן כל מה שאינני מעזה לומר למשפחתי הקרובה ביותר”, אמרה אחת האימהות המשתתפות בקבוצה.

מעבר להיותנו הורים לילד עם לקות ראייה אנו קודם כל בני אדם החווים קשיים והצלחות במעגלי החיים השונים. גם לזה ניתן מענה בקבוצה. אנו מאמינים שאם יהיה שקט להורה במשפחה, בחברה, במקום העבודה, יקל עליו להעניק לעצמו ולהאמין שהוא ראוי. כך יוצא גם הילד עם לקות הראייה נשכר. הורה מעודד יוכל להעניק עידוד לילדיו.

המפגשים מתקיימים מדי שלושה שבועות עד חודש ב”בית הקריסטל” במתחם הבורסה ברמת גן.

כל פנייה של הורה להתקבל לקבוצה תיענה בשמחה.

שלכם,

רותי, מנחת הקבוצה

לפרטים: 050-2302495

 

אילן ולימור מצליח, ההורים של חן, מספרים:

“בשבילנו הקבוצה הינה מקור נחמה למכאובנו ומקום מצוין לספר ולשתף בחוויות ורגשות שאיש לא יבין פרט לחברי הקבוצה (בעיקר חברות) המדהימים, לגעת בכאב המשותף ולהרגיש באמת שיש מי שמבין על מה אנו מדברים.

לקח לנו כשנתיים לאזור אומץ ולהגיע לקבוצה, אך מיד כשהצטרפנו, התקבלנו בחום ונוצרה חברות אמת בתוך הקבוצה. בפגישות הראשונות היינו מבוהלים ונרגשים ועדיין קיווינו למצוא תרופה לחן, ושהכול יסתדר.

רותי, מנחת הקבוצה, סיפרה לנו על מחקרים שונים, קצת נתנה לנו תקווה ולאט לאט כשנרגענו, השתחררנו מהעיסוק בצד הרפואי ופנינו לטפל בצד הרגשי שבגידול ילדה עם לקות ראייה, בתוך המשפחה, כלפי האחים פנימה, החוצה, כלפי בית הספר והחברה, ובקשיים הנובעים מעצם שילובה החברתי.

אין לתאר במילים את התרומה החברית והרגשית של חברי הקבוצה שהפכו לסוג של משפחה עבורנו ונותנים לנו עד היום מענה רגשי ואהבה גדולה, הקשבה, הבנה, מילה טובה, עידוד ולפעמים גם עצה וחיבוק.”

חלומות מוסיקליים

מה חדש בתוכנית?

בשנה האחרונה יש חידושים רבים בתוכנית “חלומות מוסיקליים”.

השנה התחלנו שיתוף פעולה מבורך ופורה עם מרש”ל (מרכז רב שירותים לעיוור) תל אביב, שהתחדש במבנה חדש ומרשים.

סטודנטים המלמדים מוסיקה תמורת מלגות מ”אופק לילדינו” ומאגודת הסטודנטים בתל אביב, מעבירים שיעורי מוסיקה במועדונית החדשה של מרש”ל בשיתוף פעולה מלא עם צוות המועדונית. השיעורים הם חלק מפעילות המועדונית, המתמקדת בהעשרה מוסיקלית ובשיעורי מחשב לילדי תל אביב והסביבה, והם זוכים להצלחה רבה.

כמו כן באחרונה השתתפנו עם תלמידי התוכנית הלומדים ב”בית חינוך עיוורים” בקונצרט מרשים של הפילהרמונית הישראלית לנוער, בדגש על כלי הקשה.

את השתתפות התלמידים בפרויקט יזמה דנה לופטוס, סטודנטית ב”אקדמיה למוסיקה ולמחול” בירושלים, שמלמדת את התלמידים שיעורי מוסיקה וכלי הקשה. הילדים נהנו מאוד מהקונצרט, ובסופו עלו לבמה כדי להרגיש את הכלים השונים והמיוחדים. תודה ענקית לדנה!

בנוסף הופיעה דינה סמטה, הלומדת פיתוח קול עם בתיה צ’יינר מ”האקדמיה למוסיקה ולמחול” בירושלים, בליוויה של נילי זיידל, באירוע חלוקת מלגות מקרן “ראות ורעות” מיסודה ולזכרה של חנה הרדוף ז”ל, קרן המסייעת לתלמידי תוכנית “חלומות מוסיקליים” בסבסוד שיעורי המוסיקה במהלך השנה.

בחודשים אלו אנו עובדים עם פרופסור רות בייט-מרום ועם צוות הפעילות בנושא המוסיקה, על מחקר מלווה שיבדוק את שביעות הרצון מתוכנית המוסיקה ואת יעילותה. הורים, תלמידים ומורים המשתתפים בתוכנית יקבלו בקרוב שאלונים הבודקים את שביעות רצונם מהתוכנית. את השאלונים נעבד, בעזרתה של פרופ’ רות בייט מרום, למחקר מקיף בנושא המוסיקה.

חברות צוות המוסיקה, ובהן אתי סלומון, קרן סנדלר ונילי זיידל, עובדות בימים אלו על שדרוג מאגר המידע הייחודי שלנו בנושא המוסיקה. אנו מזמינים אתכם להיכנס למאגר באתר “אופק לילדינו”, שכתובתו:
http://ofek-liyladenu.org.il/?page_id=518,

ולהתרשם מהחומרים השונים.

זו ההזדמנות להודות לקרן “ראות ורעות” ולעמותת על”ה התומכות בתוכנית זו השנה השלישית ומאפשרות לנו להרחיב את תוכנית הסבסודים, וכן מודים אנו לכל השותפים המסייעים לנו להעניק לילדי העמותה את האפשרות להיחשף לעולם המוסיקה.

הורים ותלמידים המעוניינים להצטרף לתוכנית הסבסודים,

הן במרש”ל תל אביב והן בקונסרבטוריונים השונים, מוזמנים לפנות לאושרית, עו”ס קהילתית,                              

בטלפון: 02-6599553 או במייל: oshrit@ofekl.org.il

קמפיין Giving Tuesday

ביום האחרון של שנת 2013, ב-31 בדצמבר, התקיים לראשונה בישראל קמפיין Giving Tuesday – יום נתינה אינטרנטי כחלק מקמפיין בין לאומי חדשני. הייתה זו הפעם הראשונה שבה לקחנו חלק בקמפיין מקוון, והוא הניב יותר מ-10,000 ש”ח בתוך יממה.

תחילתו של הקמפיין בקבוצת ארגונים בארה”ב שביקשו להתחבר לדפוס צרכנות בולט שבו הציבור מנצל את הימים והשעות האחרונות של שנת המס לרכישות באינטרנט ובחנויות. נמצא כי 18% מסך התרומות לעמותות בארה”ב נתרמות בחודש דצמבר, והשיא מתרחש ביום האחרון של השנה ואף בשעה האחרונה. דפוס זה מוסבר בכך שתרומות לעמותות מוכרות לצורכי מס והתורם מקבל עליהן זיכוי מס. כך, הן התורם והן העמותה נהנים. כיום מתקיים הקמפיין במספר רב של מדינות, והשנה, לראשונה, אף בישראל.

יש לזכור שבעשורים האחרונים, עם התפתחותה של החברה האזרחית והפריחה בפעילותן של עמותות שונות, גברה גם התחרות על משאבים מן הרשויות ומהציבור הרחב. על התפתחות זו אף מוסיפות תפיסות תקשורתיות וצרכניות של השנים האחרונות, המתייחסות לעמותות כאל “מוצר מדף” או מותג. כך גם התורם מתנהג כצרכן הבוחן את האפשרויות השונות, ממש כמו בקניית מוצר, ותרומתו לעמותה מסוימת מבטאת בחירה צרכנית של סגנון חיים. להתפתחויות חברתיות וכלכליות השפעה עמוקה על ארגונים ועמותות וגיוס משאבים הפך לאחת מן המשימות הקשות ביותר.

במציאות זו, ההחלטה “לייבא” את הקמפיין לישראל התקבלה בהתלהבות ועמותות רבות הצטרפו לקמפיין, מה שדרש מ”אופק לילדינו” להגביר את הנראות שלה. חלק ניכר מן הקמפיין התקיים דרך המדיות החברתיות, וכך נערכנו גם אנו לקמפיין. מאמץ מיוחד הושקע בצירוף חברים לעמוד הפייסבוק שלנו והצלחנו לעבור את יעד 500 הלייקים, הופק סרטון תדמית חדש (אפשר לצפות בו באתר האינטרנט שלנו – הכירו את הילדים של “אופק לילדינו”) וחברות שונות תרמו פרסים יקרי ערך להגרלה שנערכה בין התורמים. חברי ותומכי העמותה נרתמו גם הם למבצע והפיצו את הקריאה על הקמפיין למעגלים החברתיים שלהם. וכך, ביום המבצע נכנסו עשרות תורמים לאתר הקמפיין והעלו תרומות ל”אופק לילדינו”.

אנו מודים לחברות ולעסקים שתרמו לקמפיין: ריינד אופטומטריסטים-קריית אונו, אופטיקנה, רשת מלונות טמרס, Golf & Co, ו-Prince.

להתבגר ולהתגבר

להאמין ולא לוותר, נלחמות ומצליחות!

בחרנו להביא את סיפורן האישי של אדווה חורי ומורן כהן, המשרתות בצה”ל ובשירות הלאומי. גאים בכן!

שמי אדווה, אני כמעט בת 20, גרה בתל אביב, אוהבת לנגן, לשיר, לצייר וכל מה שקשור באמנות. כבר כמעט שנה אני משרתת בצבא בתפקיד מדריכת שר-אל.

בתפקידי כמדריכת שר-אל, אני מלווה קבוצות של צעירים ומבוגרים מרחבי העולם המגיעים לארץ להתנדבות בבסיסי צה”ל לתקופה של 3 שבועות. בזמן שהותם כאן, אני משמשת להם הן כמפקדת והן כמדריכה, אני הגורם האחראי עליהם, ומדי ערב אני מעבירה להם פעילויות מגוונות בתחומי החינוך. אני עוסקת בתפקיד חינוך, אך שייכת לחיל הלוגיסטיקה.

כשהייתי בשלב ההתלבטות לגבי העתיד שלאחר התיכון, המשפחה שלי רצתה שאתחיל ללמוד לימודים אקדמאים, אך אני הייתי נחושה מאד- אני רוצה להתגייס!

תהליך ההתנדבות לצה”ל והשיבוץ לתפקיד היה ארוך ודרש הרבה מוטיבציה. לשמחתי, הגעתי לתפקיד שאני מאד שמחה בו ואשר מביא לידי ביטוי את היכולות והכישורים שלי.

תחילת הדרך לא הייתה פשוטה, עברתי ריאיונות רבים עד שמצאתי את מקומי. ברגע שהגעתי לריאיון ביחידה, הרגשתי שזה המקום שלי והתקבלתי לתפקיד.

מעצם התפקיד, אני “נודדת” בין בסיסים שונים, בהתאם לשיבוץ של החיילים המתנדבים. עד היום פגשתי חיילים מפינלנד, הונגריה, רוסיה, ארה”ב, דרום אפריקה, איטליה ועוד היד נטויה.

התפקיד דורש הרבה עצמאות מכיוון שהמפקדים שלי יושבים בבסיס קבוע ואני לא נפגשת איתם באופן יומיומי.

עברתי טירונות בה נבחרתי לחיילת מצטיינת, ולאחריה הכשרה של 9 שבועות לתפקיד. משפחתי מאד גאה בי וזה כמובן נותן לי הרגשה טובה. כרגע אני בתהליך לקראת יציאה לקצונה, ומקווה לחזור כקצינה ליחידה שלי.

לקות הראייה שלי משפיעה בעיקר בעבודה על מחשב. קשה לי לעבוד על המחשב הצבאי, ומכיוון שאיני משרתת בבסיס קבוע, אין לי מחשב מותאם. אני תמיד עובדת יחד עם מדריכה נוספת, כך שלמדתי להסתדר, ואנו מחלקות את העבודה בינינו ונעזרות זו בזו. קושי נוסף הוא כאשר המתנדבים מבקשים ממני עזרה בקריאה של מסמכים שונים בכתב קטן, שאותו אני מתקשה לראות, אבל עם הכול לומדים להסתדר.

כבר במפגש הראשון שלי עם המתנדבים, אני מספרת על עצמי ועל לקות הראייה שלי, אני מרגישה שזה מחזק עוד יותר את המוטיבציה שלהם להתנדב ושאני משמשת להם כדוגמה טובה.

מטבעי ולאורך כל חיי תמיד הייתי עצמאית, ולכן לא חשבתי שהשירות הצבאי יחדש לי הרבה, אך הופתעתי לגלות שאני לומדת המון על עצמי. יש הרבה התמודדויות שבהן אני עומדת ומייצגת את עצמי לבד, האחריות המוטלת עלי גדולה, ואני לא מוותרת לעצמי. החוויה של שירות בבסיס סגור שונה מזו של שירות בבסיס פתוח, התפקיד שלי מאד אינטנסיבי, אני עומדת בקשר עם המון דמויות וגורמים.

אמנם עוד דרך ארוכה לפני, אך אין לי ספק כי זו אחת התקופות שאזכור. אני בכל יום מחדש מעריכה את עצמי על כך שנלחמתי כדי להגיע לכאן, לא ויתרתי והלכתי עם תחושות הבטן שלי, ובסוף הן מנצחות.

אני מקווה שהסיפור שלי יעודד חבר’ה צעירים נוספים ללכת עם התחושות שלהם, להאמין ולא לוותר!

 

 

 

עמוד 9

שמי מורן, אני בת 19 וחצי, נולדתי וגרה בגבעתיים, משרתת שנה שנייה בשירות לאומי. אני הבכורה מבין 3 ילדים, ומאד אוהבת מוסיקה. למדתי בתיכון הרא”ה ברמת גן. בתחילת הדרך היו לי קשיים, ועם הזמן, עשיתי שינוי ועברתי תהליך של התבגרות עם עצמי. מאז ומעולם היה לי חשוב להיות כמו כולם, לא לוותר לעצמי ולא להבליט את היותי לקוית ראייה, אני עקשנית – לטוב ולרע.

המשפחה שלי מאד תומכת בי ומקבלת אותי, אני מקבלת יחס רגיל, וזה מה שמחזק אותי תמיד.

כבר בכיתה י’ התלבטתי בין שירות צבאי ללאומי. הבנתי שתהליך ההתנדבות לצה”ל ארוך ומורכב, וכי מסגרת של שירות לאומי תתאים לאורח חיי הדתי ותאפשר לי להשתלב בתפקיד המתאים לי, ולכן זה הכיוון שבחרתי.

בהמשך ללימודי בכיתה רגילה ובתיכון רגיל, בחרתי מסגרת שירות לאומי רגילה, ולא כזו המותאמת לצעירים עם לקות ראייה. לאורך התהליך, משפחתי שיקפה לי את כל הצדדים ואת המורכבות. האמנתי בעצמי וביכולותיי ולמרות שלא היה לי קל בריאיונות הרבים שעברתי למציאת תפקיד ומקום שירות, החלטתי להיות אמיתית ולומר את האמת בכל מקום שאליו אני מגיעה.

לאורך הדרך הייתה לי הכוונה מגורמים שונים, והגעתי לשירות ב”גרעין עכו”. החלטתי לבדוק אפשרות של בית ספר לילדים עם אוטיזם בעכו. לפני הריאיון לא סיפרתי למנהל על הלקות שלי כי היה לי חשוב שיקבלו אותי כמו שאני, אך כשהגעתי לריאיון, סיפרתי והסברתי על הלקות.

כשהתחילה שנת השירות, הגעתי לבד, ללא היכרות מוקדמת עם אף אחת מהבנות ששירתו אתי, וגם המרחק מהבית היה לי מאד קשה, מה שגרם להתחלה להיות לא פשוטה. החברות שלי תמכו בי, ועם הזמן, זה הפך להיות יותר פשוט.

כל יום היה עבורי אתגר חדש, בעיקר סביב ההתמצאות במקומות חדשים, ההיכרות עם סביבה חדשה, וההתמודדות עם הצורך והקושי לספר על לקות הראייה שלי.

העבודה עם ילדים עם הפרעות תקשורת הייתה מאד מאתגרת מכיוון שרוב התקשורת היא סביב סימנים וסמלים והיה לי קשה להבחין בהם. בעקבות הקושי, עברתי לשרת בבית ספר לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית. מצד אחד, היה לי קשה להרגיש שאני מוותרת לעצמי, ומצד שני, רציתי מקום שיתאים לי יותר ובו אוכל להביא את עצמי לידי ביטוי בצורה טובה יותר. בבית הספר החדש ההתחלה הייתה טובה יותר, המיקום שלו היה נוח יותר עבורי והדרך אליו הייתה נגישה. הייתה לי מוטיבציה גבוהה יותר להתאמץ ולהצליח.

בדירת השירות הלאומי בהתחלה התקשיתי לספר ולהסביר מה קשה לי, הרגשתי שזה יכול ליצור מצב שיוותרו לי וירחמו עלי, ולא רציתי שזה יקרה. היו תקופות שבהן היה לי קשה מאד, בעיקר כשהרגשתי שכולם מתעסקים בי ובלקות הראייה שלי. ברור לי שזה נבע מכוונות טובות ומרצון של הסביבה להתאים את עצמה אלי.

התמיכה של המשפחה שלי הייתה מאד משמעותית והידיעה שהם תמיד לצדי ושתמיד יש לי בית חם לחזור אליו חיזקה אותי. אני שמחה על הבחירה שלי, על אף שלא תמיד היה לי פשוט. אני חושבת שהשנה הזו גרמה לי להתמודד עם הרבה דברים חדשים שבסופו של דבר ביגרו אותי וזו חוויה חיובית.

ידעתי שאשרת שנת שירות נוספת ורציתי מקום חדש אך מוכר, ולכן בחרתי לשרת כבת השירות של תנועת “נוער יחד” ב”בית חינוך עיוורים” בירושלים. רציתי לחזור למקום שבו קיבלתי הרבה, אך הפעם, מהצד הנותן. “נוער יחד”, מבחינתי, זה מקום שנותן לצעירים הרבה כוח ומוטיבציה, ואני שמחה לקחת חלק בכך. הניסיון שצברתי בשנה שעברה עזר לי להיכנס לשנת השירות השנייה ברגל ימין ואני חווה בעבודה שלי סיפוק אדיר. אני מרגישה במקום שבו אני לא מתביישת בלקות הראייה שלי, וזו התמודדות שיורדת ממני במקום מוכר עבורי.

אני נהנית מהשמירה על קשר עם החניכים, מארגון הפעילויות, ומרגישה משוחררת והרבה פחות ביישנית מבעבר. אני נלחמת ומצליחה וזה ממלא אותי בסיפוק.

אני ממליצה לכל הצעירות והצעירים לשרת בשירות צבאי/לאומי. המסר שלי הוא שגם אם אינכם מרוצים מהתפקיד שאליו הגעתם, הסתכלו על התהליך ולא רק על התוצאה. ראיית המכלול חשובה, היכולת לשמור על פרופורציות מתפתחת והידיעה שאתה טוב ושיש לך הרבה מה לתת, מאוד מחזקת.

בזכות ולא בחסד

פסק דין תקדימי של בג”ץ בעתירת הנגשת חומרי הלימוד לילדים עם לקות ראייה

הישג גדול נרשם ל”אופק לילדינו” ולארגון “בזכות” עם פרסומו של פסק דין תקדימי על-ידי בית המשפט העליון, המחייב את המדינה לספק ספרי לימוד נגישים לילדים עם עיוורון ולקות ראייה, כמו גם חומרי לימוד בית ספריים ובחינות בגרות. כזכור, העתירה נגד משרד החינוך הוגשה לאחר שנים של התדיינות כושלת מול המשרד בתביעה להנגשת ספרי לימוד ופעילות חינוכית, ועמדה בפני בית המשפט מאז נובמבר 2011. התביעה הוגשה בשם “אופק לילדינו”, ארגון “בזכות” ופעילי העמותה: ההורים בצלאל (צלי) שלמון, נורית מטודי, ומריאן זרביב, ואחד מילדי העמותה, עדי קושניר.

כבר עם הגשתה של העתירה לפני כשנתיים קיבל משרד החינוך את טענות העותרים והתחייב, עקרונית, לפעול להנגשת חומרי הלימוד לתלמידים. אנו, מצדנו, עבדנו מול משרד החינוך כדי למסד הסכמות ותהליכים. הסכמות אלו קיבלו עתה תוקף של פסק דין, וזה עיקרן:

    • הנגשה באמצעות ארבע סוגי הנגשות בפורמטים שונים: ברייל, הגדלות, הקלטה וקובץ דיגיטלי, תוך התאמה אישית ואף שילוב בין הפורמטים השונים.
    • אחריות ביה”ס להתאים חומרי לימוד פנימיים.
    • פרסום חוזר מנכ”ל עד 1.3.2014 לאחר התייעצות עם “אופק לילדינו” ו”בזכות” בנוגע לחובת התאמות חומרי לימוד פנימיים וכן פעילויות של בית הספר והנגשה בכיתה. בעת כתיבת שורות אלו פורסם החוזר, וניתן לראותו בכתובת: http://goo.gl/xgOkmw.
    • משרד החינוך יכין נוהל להתאמת בחינות הבגרות.

בשתי סוגיות אליהן לא הגענו להסכמה עם משרד החינוך הכריע בית המשפט:

    1. מועד אספקת ספרי הלימוד: בשנתיים האחרונות ולמרות שמשרד החינוך לקח על עצמו את האחריות, תלמידים רבים החלו את שנת הלימודים ללא ספרי הלימוד וזאת בשל אספקה מאוחרת. עמדת משרד החינוך הייתה כי הספרים יסופקו עד סוף חודש אוקטובר ורק כנגד רשימות שנתקבלו מבתי הספר עד חודש מאי. עמדתנו הייתה שיש לספק את ספרי הלימוד עם פתיחת שנת הלימודים. בית המשפט קיבל את עמדתנו.
    1. בסוגיית העברת גרסאות דיגיטליות של ספרי הלימוד, עמדת משרד החינוך נותרה שהדבר מותנה בהסכמת המוציאים לאור, מטעמי זכויות יוצרים, אך ציין כי כבר כיום מתנה הוא את אישורם של ספרי לימוד חדשים בקיומה של גרסה דיגיטלית וקביעת תקן שיבטיח את נגישותה לבעלי לקות ראייה. כמו כן, צויין כי משרד המשפטים מקדם תיקון לחוק זכויות יוצרים התשס”ח-2007 ברוח זו. על כן לא הוציא בית המשפט צו על תנאי אך קבע ש “חזקה על המשיב כי יפעל ללא דיחוי על מנת למצות מבחינתו את כל המהלכים האפשריים בנדון, לרבות פנייה אל כלל המוציאים לאור על מנת לקבל את הסכמתם להעברת הגרסאות הדיגיטליות של ספרי הלימוד לציבור התלמידים בעלי מוגבלויות הראייה הזקוקים לכך, ושקילת כל הצעדים החוקיים שניתן לנקוט כנגד מוציא לאור המסרב לכך. מכל מקום, אם לא יפעל המשיב בתוך פרק זמן סביר ובאופן המניח את הדעת לפתרון הסוגיה, פתוחה בפני העותרים הדרך לנקוט בעניין זה בצעדים המתאימים וטענותיהם בהקשר זה שמורות להם.”

בדברי הסיכום מציין בית המשפט: “העתירה העלתה סוגיה ציבורית חשובה ולעותרים הייתה תרומה מכרעת בקידום משמעותי של הפתרונות להסדרתה.” ועל כן, ובשים לב לכך שהרוב המכריע של טענות העותרים התקבלו בסופו של יום על-ידי המשיב, חויבה המדינה בתשלום הוצאות המשפט.

עתה, משהושלם ההליך המשפטי, אנו נערכים למעקב ולעבודה מול משרד החינוך בכל הנוגע ליישום הפסיקה וכן תהליך פרסום מכרז לספק של מכלול הפורמטים של ספרי הלימוד. סוגיות אלו כבר הועלו בפגישה שהתקיימה בינואר עם מנכ”לית משרד החינוך, מיכל כהן. גישתם של ראשי משרד החינוך ונכונותם לשיתוף פעולה בהחלט מעודדות ואנו מקווים לקדם את התמיכה בתלמידים כבר בשנת לימודים זו. גם ועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח”כ עמרם מצנע, בירכה אותנו על ההצלחה ותקיים דיון מיוחד שיוקדש ליישום החלטת בית המשפט.

נושא אחרון העולה מפסיקת בג”ץ הוא הצורך לקדם במהרה את התיקון לחוק זכויות יוצרים התשס”ח-2007, וזה מקבל קדימות עתה. בתחילת חודש מרץ אושר בוועדת הכלכלה התיקון שקידמו ח”כ אילן גילאון ויו”ר הועדה ח”כ אבישי ברוורמן, ובעת ירידת העיתון לדפוס התבשרנו שהתיקון אושר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 32 קולות ללא מתנגדים או נמנעים.

בעקבות פסיקת בג”צ, קיבלנו תגובות חמות ואוהדות מהארץ ומהעולם:

Betty Leotsakou, נשיאת הסניף האירופי של ICEVI, הארגון הבין לאומי של אנשי המקצוע למען חינוך לקויי הראייה, כתבה לנו:

“אני רוצה למסור את ברכותיי מעומק הלב ל-“אופק לילדינו” ולארגון “בזכות” על הפסיקה של בג”צ לטובתכם בעתירתכם נגד משרד החינוך.

הישג יוצא מן הכלל הוא לגרום למשרד החינוך לספק לילדים עם עיוורון ולקות ראייה המשולבים בבתי ספר רגילים את הספרים ואת חומרי הלימוד בברייל, בהגדלה או בשמע. אתם מאפשרים לאלפי ילדים עם לקות ראייה נגישות לחומרי לימוד בפורמט המתאים וללא עלויות נוספות.

מרשימה גם החלטתו של משרד החינוך לאפשר לתלמידים עם עיוורון ולקות ראייה להבחן לבגרויות בו זמנית עם חבריהם.

פעולות הסנגור שלכם הינן מהפכניות ותורמות רבות לצרכיהם החינוכיים ולחייהם של ילדים עם לקות ראייה. הן מקדמות סובלנות ושילוב. סללתם דרך שתספק להם את הזכות לחינוך איכותי ותאפשר להם לממש את הפוטנציאל שלהם, כך שיהפכו לאזרחים בעלי יכולות, אזרחים עצמאיים התורמים לחברה“.

Paul Manning מנכ”ל ארגון ההורים בניו זילנד כתב:

“חדשות מדהימות, כל הכבוד על העתירה. אין ככוחם של הורים כדי להזיז את הרשויות. הישג אדיר לתלמידים בהווה ובעתיד. כל כך גאים במה שהשגתם!“.

Susan LaVenture, מנכ”לית NAPVI – ארגון ההורים בארה”ב, כתבה:

“גילה יקרה,

ברכות ל”אופק לילדינו” ולך על הובלת מהלך הסנגור שהביא לפסיקה של בג”צ לטובתכם בעתירה להנגשת ספרי לימוד, חומרי לימוד ובגרויות לתלמידים עם עיוורון ולקות ראייה הלומדים בבתי הספר הממשלתיים! זו דוגמה נוספת לכוח שיש להורים ולארגוני ההורים לפעול ולהשפיע בצורה משמעותית על החינוך והרווחה של ילדים עם לקות ראייה או עיוורון. נשמח שתרחיבו על כך בעלון הבא שלנו.”

תודתנו העמוקה למשפחות העותרות לבג”צ: זרביב, מטודי, שלמון וקושניר

שבזכות הירתמותם למשימה הגענו לתוצאה המבורכת!

הכירו את הצוות שלנו

הכירו את הצוות שלנו

 

סנונית ברבן

אהלן, אני סנונית. גדלתי בכפר סבא ואת השנים האחרונות אני מבלה בירושלים, גרה, לומדת ועובדת בה. אני מסיימת השנה לימודי עבודה קהילתית באוניברסיטה העברית ובשאר הזמן נמצאת על כביש 1, בין חזרות עם הלהקה שאני רוקדת בה בתל אביב לבין עבודה באולפן עברית במזרח ירושלים.

מאז שהגענו ל”אופק” בתחילת השנה, אני עוסקת בנושא התמיכה הרגשית למשפחות ושמחה להיות חלק מהצוות ומהעמותה.

שרה צ’סנר

אני סטודנטית לעבודה סוציאלית קהילתית באוניברסיטת אריאל בשומרון, בת 24, ירושלמית. מאז שאני זוכרת את עצמי, אני עוסקת באמנות. לאחרונה אני מפתחת בעיקר את תחום הציור.

הפרויקט שאותו אני מקדמת השנה הוא “הרחבת האופק בדרום”. הפרויקט מתמקד בשני מישורים עיקריים: האחד הוא הרחבת מאגר חברי העמותה תושבי הדרום וצירופם לשירותים שהעמותה מציעה לכלל חבריה. המישור השני הינו הבנת הצרכים הייחודיים של הורים אלו וניסיון לבנות ולספק מענה הולם ומיטבי, כל זאת בשיתוף מלא עם שלוש אימהות פעילות מדהימות.

אני שמחה על הזכות להיות חלק ממשפחת “אופק לילדינו”, אי אפשר שלא להתרשם מצורת ההתמודדות של כל משפחה ביחד ולחוד, מהאכפתיות יוצאת הדופן ומההירתמות לכל משימה.

נועה חדד

קוראים לי נועה חדד, בת 25, מתגוררת במרכז העיר ירושלים, בדירת שותפים.

אני סטודנטית לעבודה סוציאלית קהילתית באוניברסיטה העברית, בשנתי האחרונה לתואר.

במקור אני מהיישוב רעות, בת שלישית להוריי מבין 4 ילדים, כאשר האח הבכור הינו אדם עם חירשות מלידה ולבקנות, ככה שאני מכירה את העולם המקביל לעולם העיוורון בתור “אחות של”, ומשם גם החיבור האישי לעמותה.

אני גאה ושמחה להיות חלק מהעמותה שלנו, “אופק לילדינו”, באופן כללי ובייחוד בפרויקט שאותו אני מובילה, “הטכנולוגיה שבאופק”, העוסק בטכנולוגיה מסייעת בתחום לקויות ראייה ועיוורון. הפרויקט שלי נחלק לשני תחומים: האחד, יצירת מאגר טכנולוגי אשר יכיל וינגיש את שלל הטכנולוגיה הקיימת בארץ לפי לקות. התחום האחר, קידום זכויות התלמידים בתחום הטכנולוגיה המסייעת.

יונתנה פרוייליך

שלום לכולם! שמי יונתנה, בת 19, ואני בת השירות הלאומי של “אופק לילדינו” השנה.

אני גרה בצפת (בצפון הרחוק). במשפחה אנחנו שבעה ילדים, אני ועוד שישה אחים (כן כן, בת יחידה) וזאת שנת השירות השנייה שלי בירושלים. השירות הלאומי שלי נחלק לשניים: בת שירות לאומי של “אופק לילדינו” וקומונרית בסניף נחלאות של תנועת “אריאל”. מעניין להיות בשני עולמות שונים ובתפקידים שונים, וזה מאוד משמעותי!

מבחינתי, זכיתי להיות כאן, אני לומדת מקרוב איך פועלים ואיך דואגים לעולם ולעתיד טוב יותר, והכי חשוב – מכירה משפחות מדהימות עם כוח אדיר לחיים.

אז תודה לכם, מחכה להכיר אתכם כמה שיותר.

מה העניינים- עדכונים מחיי העמותה

בסוף חודש אוקטובר 2013 הצטרפו לצוות שלנו נועה, סנונית ושרה, שעושות אצלנו הכשרה מעשית במסגרת לימודי עבודה סוציאלית קהילתית. אנו מאחלים להן השתלבות טובה בעמותה ולמידה פורייה! (ראה כתבה בעמ’ 5)

צוות הפעילות בנושא המוסיקה של העמותה, המורכב ממוסיקאיות, אימהות ונשות מקצוע, פועל במרץ זו השנה החמישית לפיתוח ולקידום תחום המוסיקה בעמותה. זו ההזדמנות להודות לפרופ’ רות בייט מרום ולחברות הצוות על עבודתן המסורה. (ראה כתבה בעמ’ 11)

ב-25.11.13, לרגל היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות, השתתפנו בכנס “כולל שירות” שעסק ביישום תקנות נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות.

כיבדה את הכנס בנוכחותה שרת המשפטים, הגב’ ציפי לבני. הכנס נתן תמונת מצב עדכנית בנושאי נגישות וכן עסק בנקודות מבט עתידיות. את הכנס ערכה “נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות”. (ראה תמונה)

עדי קושניר ואור פחטר, שני צעירים לקויי ראייה הפעילים בעמותה, יזמו  את הכנס “טכנולוגיה מאירת עיניים” שהתקיים ב-1.12.13 ב”בית חינוך עיוורים” בירושלים. הכנס היה הראשון מסוגו, והכוונה היא להופכו למסורת, כך שמדי שנה בחופשת החנוכה יתקיים בישראל כנס אשר יחשוף את ציבור האנשים עם עיוורון ולקות ראייה, החל מבני נוער ועד לאנשים בוגרים, הורים, מורים תומכים, מורים שיקומיים ובכלל את כל מי שמתעניין בתחום, לכל החידושים בתחום הטכנולוגיה המסייעת לאוכלוסייה זו, ויש המון! הכנס היה מעניין ומגוון והעשיר את ידיעותינו בתחום הטכנולוגי.

“עומדות היו רגלינו בשערייך ירושלים” – 70 ילדים והורים השתתפו בנופש מקסים בירושלים בחג חנוכה האחרון. הנופש היה מוצלח ומיוחד, והמשתתפים נהנו מיומיים של פעילויות ובילו יחדיו כמשפחה אחת גדולה. תודה לאילן ולחנה, מובילי הנופש, ולמיקי ואפרת מארגנות הנופש. (ראה תמונות בעמ’ 10)

ב-4.12.13 אירחנו את הסטודנטים של המגמה לעבודה סוציאלית קהילתית מהאוניברסיטה העברית. במהלך הביקור שמעו הסטודנטים על היבטים שונים בפעילות העמותה והתרשמו מהעשייה הקהילתית המגוונת שלנו. אנו שמחים לארח מדי שנה את הסטודנטים ורואים חשיבות רבה בחשיפת הדור הבא של אנשי המקצוע לפעילותנו.

צוות ההסברה שלנו “רואים אחרת” עוסק במהלך כל השנה בהעברת סדנאות חווייתיות להעלאת המודעות לנושא עיוורון ולקות ראייה בחברה. באחרונה הצטרפו לצוות חברים חדשים: אורי מזרחי, שרית פיש, אלון גוטרמן ויקי אסתרזון. זו הזדמנות לברך אותם על עשייתם ולאחל להם הצלחה רבה! גאים בכם!

ב-29.10.13 השתתפנו בהשקת השדולה לשילוב ילדים עם מוגבלויות בחינוך, ביוזמת ח”כ קארין אלהרר, יושבת ראש השדולה. לאחר טקס פתיחה חגיגי במשכן הכנסת, השתתפנו בדיון בנושא דרכים לעידוד שילובם של ילדים עם מוגבלויות במערכת החינוך. אנו מקווים כי עבודת השדולה תניב פירות לטובת שילוב ילדינו. (ראה תמונה)

ב-19.12.13 פסק בית המשפט העליון בעתירה שלנו יחד עם ארגון “בזכות” בנושא הנגשת ספרי וחומרי לימוד לילדינו. אנו מברכים על פסיקת בית המשפט, המבהירה באופן חד וברור את מחויבותו של משרד החינוך להבטיח שילדים עם עיוורון ולקות ראייה ייהנו משוויון מלא במימוש זכותם לחינוך ככל ילדי ישראל. יותר מכך, אנו מברכים על הקריאה הברורה למשרד החינוך לפעול באופן מיידי אל מול מו”לים של ספרי לימוד המבקשים להפיץ את ספריהם במערכת החינוך. (ראה כתבה בעמ’ 6)

מכון מיכאלסון לשיקום הראייה הינו שותף ותיק בפעילותנו. כמדי שנה התארחנו לישיבת צוות במכון. רחלי דן, עו”ס המכון, סיפרה לנו על חידושים במכון ועל יוזמות חדשות בתחום ראיית עיניים לילדים. תודה לרחלי על האירוח! בהזדמנות זו אנו מברכים את צוות המכון לרגל המעבר למשכן החדש בבית החולים “הדסה עין כרם”. (ראה תמונה, וכן מודעה בעמ’ 16)

ב-31.12.13, היום האחרון של השנה האזרחית, השתתפנו בקמפיין Giving Tuesday, יום ההתרמה האינטרנטי הגדול בישראל. במסגרת הקמפיין גייסנו תרומות דרך אתר האינטרנט והפייסבוק שלנו לטובת פעילות העמותה. (ראה כתבה בעמ’ 10)

ביוזמת “הקרן למורשת הכותל המערבי”, שאף אירחה אותנו, יצאו ב-8.1.14 צעירות וצעירי העמותה לסיור נגיש במנהרות הכותל. לרוב חברי הקבוצה הייתה זו הפעם הראשונה במנהרות, מה שהותיר רושם מיוחד. שמחנו לגלות כי במקום תבליטים מיוחדים לקוראי ברייל, מה שהעמיק את החוויה. תודה ל-“קרן למורשת הכותל המערבי” על ההזדמנות ליהנות מהסיור. (ראה תמונה)

במסגרת הרחבת פעילותנו והנגשתה למשפחות נוספות, נפגשנו בתחילת ינואר עם יוסי קורסיה מעמותת “אל נור” הפועלת לקידום ילדים עם עיוורון במגזר הבדואי. אנו מקווים לשתף פעולה ולצרף משפחות חדשות לעמותה.

ב-21.1.14 קיימנו ערב חשיפה של העמותה למשפחות נוספות מאזור הדרום. הערב הינו חלק מהפרויקט אותו מובילה שרה הסטודנטית, להרחבת הפעילות בדרום. שמחנו לשתף פעולה עם המדריכה המחוזית וצוות המורות התומכות במחוז דרום במשרד החינוך, ואנו מקווים שמשפחות נוספות יצטרפו לשורות העמותה.

פתחנו את שנת הפעילות 2014 במפגש לפעילי העמותה ולחברי ההנהלה בירושלים. קיימנו תהליך ניתוח וחשיבה אסטרטגי על עתיד העמותה במודל SWOT ו-PEST. המשכנו לסיבוב ולארוחת ערב בשוק מחנה יהודה ולערב של ביחד במלון אגריפס. למחרת ביקרנו במוזיאון לאמנות האסלאם ובמתחם הנסן, וצברנו כוחות לקראת שנת פעילות חדשה! (ראה תמונה)

השנה בחרנו להתמקד בפיתוח מענים בתחום הליווי הרגשי לילדים ולבני המשפחה. במסגרת הפרויקט שמובילה סנונית הסטודנטית, נערכה פגישה ראשונה של פורום רחב ובו אנשי מקצוע, מטפלים והורים. אנו תקווה כי נוכל להרחיב ולהעמיק את המענים בתחום חשוב זה. (ראה כתבה בעמ’ 12)

האימהות בצוות “הורה להורה” יקיימו בשנה הקרובה סדרת מפגשים עם אנשי מקצוע מתחומים שונים, במטרה לספר את סיפורן האישי ולחשוף את אנשי המקצוע לפעילות העמותה. ב-27.1.14 נפגשנו עם מפעילי תחנות המידע מטעם עמותת על”ה. חני אלמליח סיפרה על עצמה ועל בנה רזיאל והרחיבה על הקשר המיוחד שלה עם העמותה במהלך השנים. מפעילי התחנות התרשמו מחני ומפעילותנו, ואנו מקווים כי בצומת הדרכים המשמעותי שהם נמצאים בו, יוכלו להפנות אלינו הורים נוספים.