הרחבת האופק – גיליון 42- אוגוסט 2014

גיליון 42 הרחבת האופק

בפתח הגיליון

משפחות יקרות,

אנו שמחות לשלוח אליכן גיליון נוסף של עלון “הרחבת האופק”.

זוהי הזדמנות להסתכל במבט לאחור על תקופה של עשייה ולחלוק עימכם את ההישגים בתחומי הפעילות השונים.

בגיליון זה תוכלו לקרוא על פעילותנו לקידום מדיניות במערכת החינוך בעקבות פסיקת בג”צ ופרסום נייר עמדה בנושא טכנולוגיות מסייעות לילדים עם עיוורון או לקות ראייה.

כמו כן, נביא רשמים, קולות ותמונות מן הכנס השנתי “שמים את המשפחה במרכז”, מתוכנית “מצוינות בַּאופק” ומטיול חווייתי בדרום.

אנו נערכים במרץ לפתיחת שנת הלימודים תשע”ה בסימן נגישות. לאחרונה פורסם חוזר מנכ”ל משרד החינוך המסדיר את ההתאמות וההנגשות לילדים עם לקויות ראייה במערכת החינוך. חוזר המנכ”ל מפרט את התקנות המחייבות את כלל מוסדות החינוך בישראל, ועל כן חשוב שתכירו אותו ואת הכלים שהוא מעניק לילדיכם. ניתן לקרוא את החוזר באתר משרד החינוך בלשונית “חוזרי מנכ”ל” וכן באתרנו. אם נתקלתם בקשיים או הצלחות- ידעו אותנו.

מאחלים המשך חופשה נעימה ופתיחת שנת לימודים מוצלחת.

שלכם,

גילה, אושרית, דלית, יעל, יונתנה ואפרת

ברכות והודעות

מזל טוב

לאושרית, עו”ס קהילתית ורכזת התוכניות בעמותה, ולכל המשפחה להולדת התינוקת המתוקה איילה!  הרבה נחת,
אושר וברכות מכולנו!

בהצלחה לדלית שמחליפה את אושרית בחופשת הלידה.

תודה גדולה

לנועה חדד, סנונית ברבן ושרה צ’סנר,

סטודנטיות לעבודה סוציאלית קהילתית,

שסייעו בהובלת תוכניות בעמותה ובקידומן

במסגרת הכשרתן כעובדות קהילתיות.

אנו מלאי הערכה על העבודה המאומצת שלכן, ומאחלים לכן הצלחה רבה בהמשך!

עם סיום שנת הפעילות תשע”ד,

אנו מבקשים להודות למורים/ות ולסטודנטים/ות שעבדו במסירות עם ילדינו

בתוכניות המוסיקה ושיעורי העזר.

בימים אלו עודכנו

העמודים בערבית באתר האינטרנט שלנו.

תודות מקרב לב לעלא ח’טיר ועאבס עאבס

מעמותת אלמנארה על העזרה!

 

“קו האופק”

הקו הפתוח לתמיכה והתייעצות

ע”ש מרים הס ז”ל

פועל בימי ראשון ושלישי

משעה 17:00 ועד 19:00

1-800-224-111

לאחרונה השקנו גרסה של
אתר האינטרנט שלנו בשפה הרוסית!
הקישור נמצא בראש דף הבית,
מוזמנים להיכנס ולהתרשם!
תודה גדולה לגיא מולדובסקי על הסיוע בתרגום.

 

 

חווית רחיפה במצנח מעל חופי נתניה!
קרלוס אוסין מציע – ובהתנדבות –
לילדים מגיל 6 ומעלה התנסות במצנח רחיפה.
הפעילות בקבוצות קטנות.
למעוניינים בפרטים נוספים – פנו אלינו.

שירות חדש: מוקד תמיכה טכנית של "מגדל אור"

מוקד חדש לשירות ולתמיכה למשתמשי מחשב, טלפונים חכמים ועזרים אלקטרוניים, המותאם לאנשים עם לקויות ראייה או עיוורון.

אנחנו בטוחים שנתקלתם לא פעם בבעיה טכנית הקשורה בעבודה על מחשב או אמצעים אלקטרוניים. אז אנחנו שמחים לבשר לכם שכעת יש למי לפנות!

מוקד שירות ותמיכה חדש של “מגדל אור” מספק מענה מותאם לאנשים עם עיוורון או לקויות ראייה. המוקד יספק תמיכה טכנית במחשבים, טלפונים חכמים ועזרים אלקטרוניים,  וכן יספק מידע לגבי שירותים הניתנים ב”מגדל אור”, מרכז לשיקום תפקודי ותעסוקתי.

המוקד מאפשר לכל אדם לפנות באופן ישיר לנציג שירות שגם הוא לקוי ראייה, ולקבל שירות ותמיכה מקצועיים במגוון נושאים ובעיות.

למי מתאים השירות? לילדים ותלמידים עם לקויות ראייה או עיוורון, להורים לילדים עם לקויות ראייה המשתמשים במחשבים, טלפונים חכמים ועזרים אלקטרוניים אחרים, אך גם למורות ומורים בבתי הספר, המלמדים תלמידים עם לקויות ראייה או עיוורון.

באילו בעיות מטפל המוקד? ניתן להתקשר לקבלת תמיכה במגוון של נושאים ובעיות:

  • אביזרי עזר לעבודה על מחשב כגון מנועי דיבור, תוכנות הגדלה, תוכנות קורא מסך, תוכנות סריקה, צג ברייל, טמ”ס ואחרים.
  • שימוש באינטרנט וברשתות החברתיות, כמו עבודה עם מיילים, פייסבוק, וואטסאפ, סקייפ ועוד.
  • טיפול בתקלות בשימוש במחשב, עבודה עם אייפד, הורדת אפליקציות והשימוש בהן, גלישה באינטרנט, תוכנות פופולאריות כמו “אופיס” ועוד.
  • שירות לתפעול טלפונים ניידים, בנושאים של נגישות מכשירים, שימוש והורדת אפליקציות.
  • פניות לקבלת שירותים מ”מגדל אור”, הכוונה ומתן מענה ראשוני לשירותי הדרכה שיקומית, הדרכת מחשבים, מציאת עבודה, בדיקות במכון לשיקום ראייה ירודה, אבחונים וכו’.

כיצד פונים?

בטלפון: *9366, או במייל: hdmigdalor@gmail.com 

מענה אנושי – בימים א’-ה’, בין השעות 09:00-17:00. מחוץ לשעות הפעילות ניתן להשאיר הודעה במייל או בטלפון.

עוד על “מגדל אור” ועל המוקד תוכלו לקרוא באתר האינטרנט: www.migdalor.co.il

לראות פלוס- חנות עזרים מקוונת

למשפחת “אופק לילדינו” שלום רב,

שמי אבישי זלינגר, אבא של בֶּן (8.5) אשר סיים בהצלחה כיתה ב’ בביה”ס “לביא” ביישובנו. בֶּן אוהב לשחק בחוץ, לעשות עבודות יצירה. הוא אוהב ללכת לחוג קרמיקה ולשחק עם חברים.

בֶּן סובל מלקות ראייה מאז יום היוולדו. לבֶּן היסטוריה רפואית ארוכה שעמה הוא מתמודד באומץ רב ובגבורה. הוא עבר שבעה ניתוחים, ביניהם ניתוח לב פתוח בגיל 10 חודשים ושני ניתוחי עיניים בגיל שבע.  כיום הוא סובל מניוון של הרשתית, ניסטגמוס ופזילה. בנוסף אובחן כסובל מבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות, ובשנה האחרונה, אובחן כבעל “תסמונת טורט”.

בשנים הראשונות לחייו בֶּן פקד את גן אלי”ע בפתח תקווה. במהלך גן חובה השתלב בגן רגיל ביישוב שבו אנו גרים. התמודדות זו דרשה ממנו ומצוות הגן מאמצים עילאיים.

כעת, בתום שנתיים של לימודים, השילוב של בֶּן בכיתה רגילה דרש ממנו מאמצים עילאיים ועבודה קשה שאותם עשה בֶּן על הצד הטוב ביותר. בֶּן למד קריאה, כתיבה וחשבון יחסית באופן דומה לרוב הילדים בכיתה. את סיפורי התורה האהובים עליו הוא זוכר בעל פה. גם במדעים בֶּן אוהב לשנן ולספר לנו את הנלמד בכיתה – הכול מהזיכרון.

בֶּן ילד מלא קסם, כובש ומאושר, חברותי ואהוד על בני כיתתו. התברכנו בבֶּן שאהוב על צוות המורים וכל מי שמכיר אותו, נשבה באופיו המדהים ובכוחות שיש לו.

כהוריו, למדנו והפנמנו כי לא נוכל לפתור לבֶּן את כל הבעיות.  כולכם בוודאי מכירים התמודדויות אלה, כל ילד עם הקשיים והאתגרים שלו. מעבר להתמודדויות היומיומיות מול הבירוקרטיה, משרד החינוך, ביטוח לאומי, אחד האתגרים שכולנו כהורים מתמודדים איתם הוא הקושי לספק את האביזרים והטכנולוגיה הקיימים כיום על מנת לשפר את איכות חייהם של ילדנו.

נוכחתי לדעת כי שוק האביזרים בישראל כיום אינו מאפשר לרבים לרכוש את המוצרים, בשל מחירם הגבוה. חשבתי שלא ייתכן כי בשל עלות גבוהה, הורה לא יוכל לרכוש לילדו מוצר פשוט כמו בועה או שיעדיף לשמור אותה בבית כדי שלא תיפגע.

לאחרונה עשיתי מחקר שוק מעמיק וגיליתי כי אפשר גם אחרת… לכן החלטתי לעשות מעשה, להביא לשינוי בשוק, ובעיקר להביא בשורה לקהילה שלנו – לאפשר לאנשים עם לקות ראייה  לרכוש אביזרים הדרושים להם במחיר שווה לכל נפש.

לשם כך החלטתי להקים חברה – “לראות פלוס”, חנות אינטרנטית שמאפשרת את רכישת המוצרים במחירים מוזלים (גם למי שאינם בעלי תעודת עיוור). כל החיסכון מועבר אליכם, קהילת ההורים לילדים עם לקות ראייה.

במסגרת שירות החברה, אשמח לסייע ולאתר בעבורכם את המוצר הספציפי הנדרש לכם, גם אם אינו קיים באתר, ולסייע בהבאתו  לארץ במחיר הנמוך ביותר.

ה”אני מאמין” שלי הוא כי לכל אחד מקהילת האנשים עם לקות הראייה וקהילת הגיל השלישי ראוי כי תהיה היכולת לרכוש את המוצרים לשיפור איכות חייו… אני פה למענכם ולשירותכם.

 

חלפה לה עוד שנה של "מצוינות באופק"

עוד שנה מוצלחת של התוכנית “מצוינות באופק”- שיעורי עזר לילדים ובני נוער, הגיעה לסיומה. בחרנו להביא את דבריו של ראובן כהן, בן 17, מנצרת עילית, אשר במסגרת התוכנית למד עם המורה סבטה שלייב.

שיעוריי עם סבטה הם שיעורים מועילים מאוד. סבטה היא אישה לבבית, סבלנית, טובת-לב, אינטליגנטית ובעלת שפה יפה. מורה פרטית כמוה זה נדיר, היא מלאת כישרון בעבודה עם תלמידים. פגשתי כמה וכמה מורות פרטיות במהלך השנים, אך היא היחידה שהצליחה באמת לשפר את ההישגים הלימודיים שלי ולהשאיר בי חותם עמוק.

במהלך השנתיים האחרונות בהן למדתי איתה, חלו אצלי שיפורים אסטרונומיים. תהליך הלמידה לא תמיד היה קל ונדרשו סבלנות, התמדה ומאמץ רב. עלי להודות בכך שלפעמים כמעט והתייאשתי מהלימודים, אך סבטה לא הרפתה ושכנעה אותי להמשיך ולהתמיד, לא משנה כמה המצב קשה או מסובך.

השנתיים הללו ביגרו אותי, לימדו אותי מהי אחריות ופקחו את עיניי לחשיבותם של הלימודים. בזכות סבטה היום אני מצליח הרבה יותר בלימודים מאשר בעבר. היא תמיד דיברה איתי בגובה העיניים, אף פעם לא ויתרה לי, ובנוסף לכך עודדה אותי בדרכים מגוונות. קיבלתי כלים כדי להתמודד עם קשיים ומכשולים, ובשל כך אני חייב לה רבות.

אין לי מילים להודות לסבטה על עזרתה. היא הפכה את הלימודים למהנים ובזכות כך שיפרתי את ציוניי.

 

הזוכים בתחרות הצילומים עליה הכרזנו במסגרת תוכנית “מצוינות באופק” הם:

המורה אדוה טרבלסי

עם התלמידה גיל רבינוביץ:

“אנחנו יחד כבר שנה שלמה,

ומיומנויות מחשב למדנו בה,

היה לנו כיף מאד

להיפגש בכל שבוע,

ועל כך אומרות תודה!”

המורה אדוה טרבלסי

עם התלמיד אלכס בורייקו:

“בבית הספר של אלכס לא מוותרים,

והמון שיעורים הם נותנים!

כשאנו נפגשים,

מדעים, אנגלית והיסטוריה

אנו לומדים.”

 

המורה חלי בר

עם התלמיד נתנאל לוי:

“שלום לכולם,

אני נתנאל ויש לי מורה

שקוראים לה חלי.

חלי היא מורה טובה מאד.

היא מלמדת אותי לקרוא ולכתוב ועוד.

השתפרתי בקריאה וכתיבה!”

 

תרבות ופנאי

קח מקל, קח תרמיל – טיול משפחות לדרום

שמי יונתנה, ולמי שעדיין לא מכיר – אני בת השירות השנה ב”אופק”, נהנית מכל רגע!

באסרו חג שבועות (5.5.14) יצאנו לבאר שבע בדרכנו לטיול כייפי עם משפחות דרום הארץ.

היות שבאתי מירושלים, זכיתי לנוף משגע כל הנסיעה, ואין דרך יותר טובה להתחיל את היום!

מועדון “ליונס – אחווה בנגב – באר שבע” תרם את האוטובוס וכאן המקום להודות מכל הלב על התרומה! המפגש עם המשפחות היה ברוח החג ואנו התעדכנו בכל הבישולים לכבוד שבועות, הזלנו ריר, והתחלנו!

מדריך הטיולים שלנו, אילן היקר (לצערנו, בלי חנה, שמסרה דרישת שלום חמה), עלה על האוטובוס וכמו מדריך טוב, מיד תפס את המיקרופון והתחיל בהסברים, סיפורים ומה לא על אזור הדרום! בין שקיעה במצדה לקפה אצל הבדואי – הכול בסיפורים – הגענו לנקודה מס’ 1: תצפית באזור ערד על מדבר יהודה, שנפרס לפנינו כמעט במלואו. תחת פסל מרשים של ציפור, אילן השמיע לנו את “שיר אהבה בדואי” של דייוויד ברוזה, שרנו…

משם נסענו היישר לנקודה מס’ 2: כפר הנוקדים, שהוא נווה מדבר, פינה ירוקה ומסודרת באמצע המדבר. בין המאהלים הרחבים ישבנו בצל על כסאות קש וספסלי עץ, שטיחים ושמשיות קש, שתינו לימונדה וקפה שחור, וקינחנו בפירות וקרואסונים שהגיעו ממועדון “ליונס- אחווה בנגב”.

ואז לאטרקציה של הטיול – טיול גמלים! פחדנו, אבל עלינו בכל זאת על הגמלים – התמונות מדברות בעד עצמן… ותשמעו, נהנינו עד השמים! ותודה לכפר הנוקדים על תרומת הטיול גמלים והאירוח הנפלא!

המשכנו לנחל בוקק המסתתר לו בין מלונות ים המלח, ובחום הכבד שהיה, עשינו מסלול קצר עד לנחל יפהפה ובריכה קטנה, שיחקנו במים, הצטלמנו, ולאחר מנוחה קצרה – הופ, חזרנו חזרה! אכלנו ארוחת צהריים, וקינחנו את כל הטיול בטבילה בים המלח.

תודה ענקית לאילן ברוש. בזכותך קיבלנו הזדמנות נוספת ליהנות כמשפחה אחת גדולה, תודה!

קשר משפחתי

שבת אחים גם יחד – סדנא לאחים

בפעילות של העמותה ומעל דפי העיתון אנחנו עוסקים כל הזמן בילדים היקרים שלנו. חוסנה של המשפחה ומעגלי הקרובים ביותר לילד הינם המפתח להתפתחותו, חיזוקו והעשרתו של הילד. מקומם של האחים הינו חשוב במיוחד ולעתים קרובות אינו מקבל את תשומת הלב הראויה.  צורך זה בתמיכה לאחים ובהתייחסות ייחודית לצורכיהם ולתחושותיהם הם שהביאו ליוזמת סדנה המוקדשת לאחים.

לאחרונה קיימנו, יחד עם “מרש”ל ת”א”, שני מפגשים של סדנת האחים – סדנא של מפגש, משחקים, יצירה ושיתוף, המיועדת לאחים ואחיות של ילדים עם עיוורון או לקות ראייה. שבעה מתוקים ומתוקות הגיעו למפגשים, חלקו בעולם שלהם ונהנו מההכרות להתוודע אלה לאלה. הספקנו להכין פיצות, לבנות את הפרצופים שלנו על מטקות מחומרים ממוחזרים, לצלם ולגלות את המכנה המשותף בינינו, את החוזקות והחולשות שלנו ועוד.

ההשראה לסדנאות הגיעה מפרויקט בשם sib-shops המתקיים בכל רחבי ארה”ב ומאפשר לאחים של ילדים מכל מגוון סוגי הצרכים המיוחדים לעבד את החוויה שלהם כ”אחים של”. יחד עם “מרש”ל ת”א” פנינו לתרפיסטית באמנות לילך בוביס-שנפלד, שעשתה לימוד רציני של הנושא, למדה על פעילות הסדנאות בארה”ב ושילבה זאת עם הניסיון שלה בעבודה עם קבוצות וילדים דרך יצירה ומשחק. הסדנאות היו מקסימות, הילדים נהנו ופתחו את לבם ואנחנו נהנינו מהם.

אנחנו מקווים לערוך סדנאות נוספות כאלו בעתיד ולתת יותר ויותר מקום, מחשבה ותשומת לב לכל בני המשפחה. תודה לכל מי שלקח חלק –  לקרן יפה, מנהלת “מרש”ל ת”א”, ללילך התרפיסטית, לצוות “אופק לילדינו” ולהורים ולילדים שבאו מרחוק ומקרוב.

חלומות מוסיקליים

מנגנים ושרים חלומות

צוות המוסיקה של העמותה פועל מאחורי הקלעים כדי להנגיש את עולם המוסיקה לילדי העמותה ולאפשר פעילות מגוונת לילדינו בתחום חשוב זה. זו ההזדמנות שלכם להכיר את חברי הצוות ואת פועלם.

 

שמי אתי סלומון, ילידת 1960, נשואה למשה ואימא לרחלי ומתן. אני לקוית ראייה.

נולדתי וגדלתי בירושלים ובביתי תמיד הושמעה מוסיקה, בעיקר ערבית וישראלית. בגיל 11 התחלתי לנגן על פסנתר אצל מורה עם עיוורון.

בגיל 14 ניסיתי להתקבל ל”תיכון שליד האקדמיה למוסיקה” אך נתקלתי בקשיים בתהליך הקבלה. לאחר שאמי התעקשה שישמעו אותי מנגנת את השיר “לו יהי”, התקבלתי מיד. חוויה זו חיזקה אצלי את ההבנה שחשוב להאמין בעצמך ולא לוותר, גם לנוכח קשיים. בתום התיכון למדתי את שיטת התווים המוקלטים שאיתה אני עובדת עד היום.

כמו כן למדתי באקדמיה הגבוהה למוסיקה, לימדתי ריתמיקה לגיל הרך ובשלוש השנים האחרונות, אני מעבירה שיעורים בפסנתר לתלמיד לקוי ראייה, עבודה שמסבה לי סיפוק רב. כמו כן, אני מתנדבת בעמותת “אופק לילדינו” כחברה בצוות המוסיקה.

שמי נילי זיידל, בת 31, מוסיקאית, זמרת ויוצרת, בעלת תואר ראשון בעיבוד ובהלחנה במסגרת התוכנית המשותפת ל”אקדמיה למוסיקה ומחול” ולבית הספר “רימון”, עיוורת מלידה ואסירת תודה! אני הבת של יו”ר עמותת “אופק לילדינו” גילה זיידל ו”אימא” של דרבי, כלבת הנחייה שלי.

בלידה הקדמתי את זמני והשהות שלי באינקובטור הובילה לעיוורון מוחלט, כתוצאה מיתר חמצן. עד גיל שנה “ביליתי” בשש טיסות לארה”ב ועברתי שם ניתוחים שמאפשרים לי להבדיל בין אור לחושך.

מגיל 5 ועד היום אני לומדת פסנתר קלאסי, פסנתר ג’אז, פיתוח קול ועוד. תווי הברייל שהתחלתי ללמוד בגיל 12 מסייעים לי בנגינה ובלימוד יצירות.

בימים אלו אני מסיימת את לימודיי לתואר השני בהלחנה. היצירה “למנצח על הגתית” שכתבתי בוצעה בחג המוסיקה הישראלית ע”י תזמורת ה”סינפונייטה”.

אני מאמינה שהמוסיקליות שלי לא נובעת ממגבלת העיוורון, אולם אין לי ספק שהעיוורון תרם לפיתוח החושים האחרים שלי, ובכך, סייע לי להשתלב בעולם וליצור בו מתוך חוויה מוסיקלית רב-חושית מיוחדת.

מתוך הכרת התודה לאמי על החיים שהעניקה לי ועל הכלים שבהם ציידה אותי, אני מכירה בחשיבות הרבה של העמותה בכלל ושל תוכנית “חלומות מוסיקליים” בפרט. כחברה בצוות המוסיקה, אני מקווה להמשיך לעזור בסלילת הדרך אל עולם המוסיקה עבור עמיתיי למגבלת הראייה.

לסיום, אני מקווה שהפעם הבאה שבה אקדים את זמני תהיה קשורה בתחום ההלחנה, שאבלה בנסיעות לארה”ב לצורך המשך הלימודים, שהניתוחים הבאים שלי יהיו ניתוחים מוסיקליים ושהדוקטור שינתח יהיה בעצם אני.

אני גיא ממן, בן 26, מירושלים, סטודנט שנה ד’ באקדמיה למוסיקה. אני מלחין, כותב ומנגן במגוון כלים, אך פסנתר הוא כלי הנגינה הראשי שלי. כמו כן, אני מלחין, מעבד וכותב שירים.

את עמותת “אופק לילדינו” הכרתי בשנת 2008 כאשר עשיתי שירות לאומי כמורה למוסיקה ב”בית חינוך עיוורים”. מאז אני פעיל בעמותה ותמיד שמח לעזור ולסייע בכל הנדרש. לאחרונה הצטרפתי לצוות המוסיקה של העמותה.

ההשתתפות בצוות המוסיקה מהווה ציון דרך חשוב בעבורי מכיוון שהפעילויות המבוצעות במסגרתו עשויות לסייע למוסיקאים צעירים בדרך שלא הייתה קיימת בעבר, כאשר אני הייתי ילד. על כן אני גאה מאוד ושמח על ההזדמנות שניתנה לי לקחת בו חלק.

להתבגר ולהתגבר

מסבירים אחרת – צוות “רואים אחרת” בפעולה

שמי חיים פסחוב, בן 24 ובמקור מאור עקיבא. אני מתגורר זו השנה השישית בירושלים. אני עיוור מלידה, וסטודנט שנה שלישית ללימודי היסטוריה באוניברסיטה העברית.

ברצוני לספר על שנות פעילותי בצוות “רואים אחרת” של העמותה ולשתף בהווי המיוחד של הצוות. צוות “רואים אחרת” מקיים ברחבי הארץ הסברות אינטראקטיביות הממחישות מה הן לקות ראייה ועיוורון,  במסגרתן אנו מעלים את מודעות המשתתפים לנושא וחולקים איתם את סיפורנו האישי.

הכול התחיל לפני כשש שנים, כשהייתי עדיין תלמיד תיכון ונרשמתי לתוכנית דירות ההכשרה של “בית חינוך עיוורים” בירושלים, עת התלבטתי אם אשרת כמתנדב בצבא או בשירות לאומי אזרחי. מכרה שלי הפעילה בעמותה סיפרה לי על צוות “רואים אחרת” שהוקם לאחרונה וחשבה שיתאים לי להיות חלק ממנו. החלטתי להצטרף לצוות. במהלך פעילותי למדתי כיצד להסביר בצורה ברורה על העיוורון שלי ועל דרכי ההתמודדות שלי, וכן להיעזר במגוון אמצעים להמחשה, כמו כיסוי עיניים. מעבר לפעילות עצמה, הרגשתי שאני חלק מצוות שמשתפר ומשדרג את עצמו כל הזמן.

מודל ההסברה שלנו מתבסס על שני מסבירים בכל מפגש, האחד עם עיוורון והשני עם לקות ראייה. למדתי איך להרצות לפי סדר קבוע יחד עם מסביר/ה נוספים שתמיד נמצא/ת אתי. המודל הזה הקנה לי שיעור חשוב בעבודת צוות, כך שיחד ההסברה תהייה מעניינת ותגרום לאנשים ללמוד משהו, אפילו הקטן ביותר, על אנשים עם עיוורון ולקות ראייה.

שתי הסברות שאני תמיד אזכור מתוך עשרות רבות של הסברות הן: האחת בבית כלא “הדרים” בשרון והשנייה, בבית ספר יסודי בנהריה.

במסגרת אירועי בליינד-דיי לפני כשלוש שנים, בית הכלא “הדרים” לקח על עצמו את היוזמה לערוך הסברות על עיוורון ולקות ראייה. חוץ מסיור מרתק בבית הכלא, התרשמות מנוהליו והבנה איך מתנהלת שגרה של אסירים, ערכנו הסברות לשלוש קבוצות של אסירים, בהן לקבוצה של נגמלים מסמים. תוך כדי הפעילות גילינו שלאחד האסירים יש ילד עם לקות ראייה, דבר שהפך את המפגש למשמעותי ואישי יותר. משפט חזק שלא אשכח נאמר על-ידי אחד האסירים: “אתם כבר יודעים איך להתמודד עם המוגבלות שלכם, אבל אנחנו צריכים להתמודד עם ההתמכרות שלנו כל יום מחדש”.

בדרך כלל, אני לא כל כך מסתדר בהסברות לילדים מתחת לגיל חטיבת הביניים אבל לפני מספר חודשים התעליתי על עצמי וקיימתי שלוש הסברות ביום אחד לתלמידי כיתות ה’-ו’ בבית ספר יסודי בנהריה. בזכות חוויה זו הבנתי כי הסברה לילדים אינה כה קשה ואף נתנה לי זווית חדשה על המוגבלות שלי.

נדבך נוסף בעבודת הצוות הן הישיבות החודשיות שהינן משמעותיות ביותר בעבורי, ובהן אנו דנים על שיפור העבודה בצוות, הפקת לקחים מהסברות שונות, ואף התאמה למגוון קהלים. אני רוצה לאחל לצוות המון הצלחה ולקוות שיהיו לנו עוד הרבה הסברות והרבה הזמנות במקומות שבהם לא היינו עדיין.

שר החינוך בשיחה עם ילדי "אופק לילדינו"

“כשאהיה גדולה, אהיה שרת החינוך”, כך בישרה ליאור בת ה12- לשי פירון, שר החינוך, בפגישה שהתקיימה בלשכתו ב-25.6.14.

השר פירון אירח לשיחה 12 ילדים מגיל ביה”ס היסודי ועד לכיתה י”ב, במסגרת אירועי ה”בליינד דיי”, במטרה לשמוע את חוויותיהם של הילדים כתלמידים בעלי לקות ראייה במערכת החינוך בישראל. בקבוצה השתתפו טום סמנטוב, ליאור ונגה כהן, שיר גור, אורן ג’ונסון, אורי שלמון, מרים בן דוד, אוהד צוער, אופיר פרידמן, מדלן ברבי, עאדן אבוריאש, ושמעון רויטבורד, בלוויית הוריהם ובהשתתפות גיא שמחי, מנכ”ל “המרכז לעיוור בישראל”, גילה זיידל, יו”ר “אופק לילדינו” ויעל וייס-ריינד, המנכ”לית.

המפגש היה מאוד חם ובלתי-אמצעי והשר הזמין את כל המשתתפים לדבר בחופשיות ולהעלות גם את הדברים הקשים והמתסכלים, לצד חוויות חיוביות. כך עלו נושאים כאובים, כמו הקושי להשתלב בשל דעות קדומות, חוסר סובלנות או הנגשה הולמת. מאידך, הילדים חלקו בסיפורים מרגשים על חברות אמיתית, הצלחות ומקרים מצחיקים. בהתייחסו לסוגיית הטכנולוגיה המסייעת, הודיע השר בתום המפגש שבשנת הלימודים התשע”ו יחולקו טאבלטים לתלמידים עם לקות ראייה כדי לקדם את השימוש בטכנולוגיות מסייעות.

ליאור מספרת על המפגש עם שי פירון:

במסגרת  הנושא השנתי “האחר הוא אני” וחודש “הגברת המודעות לליקויי ראייה” נקבעה פגישה עם עמותת “אופק לילדינו” ושר החינוך שי פירון.

אני, ליאור, ואחותי נגה, אחיות לבקניות מחצור הגלילית, נסענו עם אבא שלנו דותן לירושלים למשרד החינוך שם התקיימה הפגישה .פגשנו ילדים נוספים, חברים מן העמותה אשר פגשנו בעבר בהזדמנויות שונות כגון נופש משפחות וימי כיף.

פגישה זו הייתה מעבר לציפיותינו – שי אדם מקסים ולבבי, הוא הקשיב לדעותינו ולרצונותינו. היה מעודד לשמוע את סיפוריהם של החברים אשר מתמודדים עם קשיים דומים, אך כל אחד ומבנה האישיות שלו, והמקום שבו גר, מתמודד אחרת. שי הבטיח לסייע בכל אשר יידרש.

טוב שיש עמותה אשר נותנת את האופציה להיפגש עם גורמי מפתח בממשלה אשר ביכולתם לסייע לנו ולילדים כמונו בארץ.

אני מאמינה בנושא החינוך כמחולל שינוי ותרבות, והשאיפה שלי היא להיות בראש פסגת החינוך ואף אמרתי לשי שאני רוצה בעתיד להיות שרת החינוך בכדי לשנות.

נגה ואני התרגשנו מן הפגישה ומקוות כי ניפגש בעתיד על מנת להודות לשר על קיום הבטחתו לסייע.

תודה למשפחת “אופק” על הכול – אתם בית חם ואוהב ולנו יש תמיד פינה בלב ששמה “אופק לילדינו”!!!

טכנולוגיה מסייעת

טכנולוגיה מסייעת – מפתח לשילוב בחברה

בחודש מאי 2014 פרסמה “אופק לילדינו” נייר עמדה – “טכנולוגיה מסייעת עבור ילדים עם עיוורון או לקות ראייה”. מסמך זה, תוצאה של עבודתה של נועה חדד, סטודנטית לעבודה סוציאלית קהילתית שעשתה את שנת ההכשרה שלה בעמותה, מביא סקירה מעמיקה בתחום, מיפוי בקרב קהל היעד הכולל הערכת התוכנית “תקשוב כהשתלבות”, הערכת צרכים וזיהוי מטרות ויעדים.

הסוגיות העיקריות שעלו בנייר העמדה:

  1. שיתוף הצרכנים: קיים צורך קריטי לוודא שקולם של ההורים, הצרכנים ומי שמתמודדים עם הקשיים באופן יומיומי, ישמע במסגרת תהליכי התכנון והחשיבה ושארגון ההורים היציג “אופק לילדינו” יהיה שותף קבוע בתהליך.
  2. תכנון ואסטרטגיה: כיום אין מדיניות ארוכת טווח, התכנון וההצטיידות הם “אד-הוק” והינם תלויי עודפי תקציב מן הביטוח הלאומי. אין מדיניות ותקצוב בנושא התיישנות חומרה, שדרוג ועדכוני תוכנה וכו’. יש לפתח מדיניות ברורה בנוגע לשיתוף פעולה ותיאום בין גורמים שונים העובדים עם הילד (מורת שיקום של משרד הרווחה ומורה תומכת של משרד החינוך).

כמו כן, יש להקים צוות חשיבה מקצועי, רב-תחומי ובלתי תלוי, שיבחן חלופות טכנולוגיות המתאימות לישראל ויגבש המלצות בנדון. צוות כזה יקיים חשיבה מערכתית בנושאי מימון ו”גיור” טכנולוגיות חדשות (כדי להשמישן בשפה העברית).

יש לחבר את נושא הטכנולוגיות המסייעות לפרויקט הטכנולוגיה של משרד החינוך “מחשוב ותקשוב מוסדות חינוך”.

  1. יש להבטיח שכל ילד שצריך להשתמש בברייל, ירכוש את המיומנות מגיל צעיר בעזרת מורה מקצועית הבקיאה בברייל, ובכך לקדם אוריינות ומצוינות לימודית.

נייר העמדה מצביע על הצורך בהסתכלות רחבה וביצירת חזון המתייחס לקיומה ולהתפתחותה של טכנולוגיה מסייעת רחבה ועדכנית, הנותנת פתרונות לבני כל הגילים ותורמת להשתלבותם של הילדים בחברה. בנוסף להצגתו בכנסת, הוצג נייר העמדה בפורום “אשלים” של הג’וינט ובחודש אוגוסט יוצג בדיון מיוחד שיזמה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

אנו נמשיך ונקדם את נושא הטכנולוגיה בערוצים השונים: בעבודה עם משרד החינוך, השירות לעיוור במשרד הרווחה, ארגוני המגזר הציבורי, ועדות הכנסת ורשויות ממשלתיות.

את נייר העמדה במלואו אפשר לקרוא באתר “אופק לילדינו”.

בזכות ולא בחסד

זכויות תלמידים עם לקות ראייה על סדר יומה של ועדת החינוך בכנסת

ועדת החינוך של הכנסת ברשות חה”כ עמרם מצנע קיימה דיון (19.5.2014) על יישום החלטת בג”ץ בעקבות פסיקת בג”ץ בעתירת “אופק לילדינו”, ארגון “בזכות” והורים לילדים עם לקות ראייה. כזכור, קיבל בית המשפט את עמדתנו ובפסיקה תקדימית חייב את המדינה להבטיח את מימוש עיקרון השוויון בחינוך. כתוצאה מכך, לראשונה בתולדות המדינה, הובטח תקציב של 700,000 ש”ח להנגשות והחלו רפורמות שיבטיחו את ההנגשות.

ועדת החינוך שנדרשה לנושא קיבלה דיווח משולמית כהן, המפקחת הארצית על לקויות חושיות ומאילן שי מהייעוץ המשפטי במשרד החינוך. חברי הוועדה העלו שאלות מהותיות בנוגע לתהליכי הנגשת ספרי הלימוד, בחינות בגרות בזמן אמת, וכן בנושא הטכנולוגיה המסייעת והיעדרה של מדיניות ארוכת טווח של המשרד בנושא זה. חברי הכנסת שאלו כיצד מתקדמת הנגשת הקבצים הדיגיטליים של ספרי לימוד כעת, משהתקבל התיקון ל’חוק זכויות יוצרים התשס”ח 2007′ המאפשר הנגשת כל ספר בגרסתו הדיגיטלית לאנשים עם מוגבלויות ללא צורך באישור המו”ל. נועם קוריאט, מנהל תחום ארגון פיתוח וניהול ידע במשרד החינוך, פירט לגבי פרסום תקינה טכנולוגית מפורטת וברורה המגדירה כיצד צריך להיראות ספר דיגיטלי ובמה הוא צריך לתמוך. המשרד פועל כעת להבטיח כי המו”לים יעבירו אליהם גרסה דיגיטלית של כל ספר לימוד חדש המאושר לשימוש במערכת החינוך.

גילה זיידל ויעל וייס-ריינד הציגו לחברי הכנסת את נייר העמדה של “אופק לילדינו” בנושא טכנולוגיה מסייעת לילדים עם עיוורון או לקות ראייה (ראה במסגרת) וקראו לוועדה לקדם גיבושה של מדיניות ארוכת טווח בתחום זה, מדיניות שתבטיח את שילובם המיטבי בבית הספר. עו”ד אביבית ברקאי-אהרונוף מ”בזכות” התייחסה אף היא לנושא הטכנולוגיה המסייעת וחוסר הבהירות בנוגע למספר התלמידים הזקוקים לה.

בתום הדיון הנחה היו”ר עמרם מצנע את מחלקת המחקר והמידע של הכנסת להפיק מחקר האוסף מידע מכלל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר – החינוך, הרווחה והבריאות, ומבסס נתונים על מספרי הילדים, סוגי לקויות הראייה, גישות לטיפול בלקויות הראייה, הצעות חוק חדשות העוסקות במדיניות שילוב בחינוך ומתייחסות לצרכים אינדיבידואליים של הילד, סל של שירותים, אמצעים וכוח-אדם, ועוד. “אופק לילדינו” התבקשה לסייע במחקר שיעלה לדיון בוועדת החינוך במושב החורף הבא.

לסיכום אמר חה”כ מצנע: “אוכלוסיית העיוורים או המתקשים בראייה זו אוכלוסייה, שבהינתן האמצעים הבסיסיים, מגיעה לכל המקומות שמגיעים ילדים וצעירים ללא צרכים מיוחדים… אין כמעט מגבלה מבחינת היכולת של הילדים האלה והצעירים להגיע לכל העולמות… ועל כן, יש גם חשיבות עצומה להתמודד עם השאלות האלו ולתת להן פתרון כדי לא לפספס, ולו ילד אחד.”

ניתן לקרוא את פרוטוקול הישיבה באתר הכנסת.

 

 

 

 

הכנס השנתי של העמותה

“שמים את המשפחה במרכז” – 21.5.14

השנה הקדשנו את הכנס השנתי שלנו לנושא בני המשפחה הרחבה, האנשים שעוטפים את הילד במעגלי החיים השונים. בחירה זו נעשתה מתוך ההבנה כי ההורים הם מקור תמיכה מרכזי וחיוני לילדיהם, ובמידה רבה, הם במוקד פעילויותינו, אולם בני משפחה נוספים שותפים לגידולו של הילד, תומכים בו וחווים אתו ועם הוריו אתגרים, הצלחות וקשיים.

הכנס היה מגוון והשתתפו בו הורים, צעירים, בני משפחה ואנשי מקצוע.

בפתיחת הכנס הענקנו אותות הוקרה לאנשים ולגופים התורמים בעשייתם לילדינו ולקידום זכויותיהם.

אנו שבים ומברכים את מקבלי אותות ההוקרה:

תלמידי כיתה ד’3 והמחנכת דגנית אזולאי מבית הספר “יובלים” בבאר שבע, על שילובו של אלעד בצורה נעימה, חברית ומכבדת מבלי לראות במגבלה מכשול.

סוזי חן ממחלקת ההשמה בבנק דיסקונט ואורית מוצפי ממכללת דיסקונט, שכבר שנים רבות מסייעות לתוכנית “עבודה בַּאופק”, ואשר בזכותן מתאפשרת העסקתם של בני ובנות נוער רבים, והכול באהבה, מסירות ועבודה מאומצת.

נינה דן מחברת “מבני תעשייה” של קבוצת “פישמן”, שותפה ותיקה בתוכנית “עבודה בַּאופק”, שהעסיקה בני נוער רבים ברגישות ותוך שותפות אמתית.

אסתר סיוון, מנכ”לית ארגון “בזכות” – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות, שותפינו לאורך כל הדרך לעתירה לבג”צ בעניין הנגשת חומרי לימוד לילדינו, שפעלו ללא לאות לקידום זכויות ילדינו, וחותרים יחד איתנו לצדק ללא פשרות.

ד”ר קלאודיה יהלום, רופאת עיניים לילדים ומנהלת “מכון מיכאלסון” לשיקום הראייה בבית החולים הדסה, נתנה הרצאה מרתקת על חידושים ברפואת עיניים לילדים, שיתפה את הקהל במגמות עולמיות ומקומיות וענתה לשאלות הקהל.

קבוצת תיאטרון פלייבק “החבר’ה מאיכילוב” העלתה מופע מרגש שהתבסס על סיפורים מפי הקהל ועסק בהתמודדויות של בני המשפחה. הורים וצעירים עלו לבמה, סיפרו אנקדוטות מחייהם, ושחקני התיאטרון המחיזו ושיקפו את הסיפור עם הרבה יצירתיות ומקום לחשיבה.

את הכנס חתמנו בשתי סדנאות מוצלחות, האחת בהנחייתה של סולי חסיד, שנתנה מבט לעולמם של מתבגרים עם לקויות ראייה והשנייה, בהנחייתם של גיא שמחי ושלי אריאן-שמחי, עסקה בסוגיות בהתמודדות עם עיוורון.

הכנס סיפק לנו הזדמנות מיוחדת להיפגש עם משפחות העמותה, להתעדכן בטכנולוגיה המסייעת ולהיות יחד. אנו תקווה כי בשנה הבאה ישתתפו הורים נוספים בכנס וייהנו ממפגש זה.

מה העניינים- עדכונים מחיי העמותה

לאחרונה הצגנו שתי תוכניות של העמותה בכנס חומש – הכנס הארצי התשיעי לשיקום, שערכה החטיבה השיקומית של העובדים הסוציאליים בישראל “חומש”. הכנס עסק ביישום אמנת האו”ם העוסקת בזכויות אנשים עם מוגבלויות. הבוקר השני של הכנס נפתח בסדנת הסברה חווייתית שהעבירו חיים, נויה ואלון מצוות “רואים אחרת” של העמותה למשתתפי הכנס. במושב הצהריים שעסק בשיקום תעסוקתי הציגה אושרית, רכזת תוכנית הנוער “עבודה בַּאופק” את התוכנית. ההצגה בכנס הייתה מעוררת השראה, והמשתתפים גילו עניין רב בתוכניות שאנו מפעילים. (ראה תמונה בעמ’ 9)

במסגרת הרחבת פעילותנו באזור הדרום ובמטרה לחבר משפחות חדשות לפעילות העמותה, קיימנו מסיבת פורים כייפית ומהנה, בשיתוף עם תגי”ל באר שבע והפיקוח על תלמידים עם לקויות חושים במשרד החינוך- מחוז דרום.

פתחנו את החגיגה בפעילויות בתחנות: איפור מקצועי, אפיית אוזני המן, הכנת כובעים, הכנת שיפודים מתוקים, והכול עם הרבה מוסיקה. בהמשך התאספנו להרקדה קבוצתית וקינחנו בתחרות התחפושות המסורתית.

זו ההזדמנות להודות לאתי יהודה ולפז ארבלי ברוך וכן לשרה הסטודנטית על המסירות וההשקעה! (ראה תמונות בעמ’ 7)

האימהות בצוות “הורה להורה” מקיימות סדרת מפגשים עם אנשי מקצוע מתחומים שונים במטרה לספר את סיפורן האישי ולחשוף את אנשי המקצוע לפעילות העמותה. ב-13.3.14 נפגשנו עם מורות השיקום ממחוז צפון בעמותת “מגדל אור”. גילה זיידל סיפרה את סיפורה האישי ושיתפה את המורות בסיפור הקמת העמותה. בהמשך חשפנו את המורות לתוכניות השונות הפועלות בעמותה, תוך דגש על תפקידן המשמעותי בחיבור משפחות נוספות אלינו.

ב-20.3.14 אירחנו סטודנטים לעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, המשתתפים בתוכנית החשיפה לארגוני החברה האזרחית ולשינוי חברתי.

הסטודנטים שמעו על העמותה ועל פעילותה במהלך השנים, בדגש על שינוי חברתי וקידום החקיקה לטובת ילדינו. הנה קטע ממכתב  התודה שקיבלנו בהמשך לביקור: “המפגש השאיר חותם עמוק על הסטודנטים, סייע להבנת הקונטקסט בו פועלים עובדים סוציאליים קהילתיים ותרם לתהליך הלמידה ולעיצוב הזהות המקצועית שלהם. הערכתנו הגדולה על הנכונות להכנסת אורחים וחשיפתנו לעשייה היומיומית המשמעותית של ארגונכם. אנו תקווה כי נמשיך במסורת זו של מפגשים כאלו גם בשנים הבאות”. (ראה תמונה בעמ’ 13)

ב-12.5.14 השתתפו בני נוער מתוכנית “עבודה בַּאופק” ובני משפחותיהם בסיור מרתק בשטחים התפעוליים בנתב”ג. הסיור נערך ביוזמת מחלקת הביטחון של נתב”ג ובשיתוף עם מחלקת קשרי חוץ בנתב”ג. המדריך שלום קשאני העשיר אותנו בסיפורים על מטוסים והכניס אותנו אל “מאחורי הקלעים” של נמל התעופה. הסיור היה מרתק והשאיר את כולנו עם טעם של עוד! תודה גדולה לשלום קשאני, זוהר גפן, כוכבא מליכסון והראל עמיר מנתב”ג! (ראה תמונות בעמ’ השער ובעמ’ 15)

דיון מיוחד בוועדת החינוך של הכנסת התקיים ב-19.5.14 ועסק ביישום החלטת בג”צ ובקידום נושא הטכנולוגיה המסייעת. (ראה כתבה ותמונות בעמ’ 6)

הכנס השנתי “שמים את המשפחה במרכז” התקיים ב-21.5.14 בירושלים. השנה בחרנו להתייחס  לכלל בני המשפחה העוטפים את הילד/ה עם לקות הראייה – אחים, אחיות, הורים, סבים, סבתות ומשפחה מורחבת. הכנס היה מרגש ומוצלח. תודה ל”בית חינוך עיוורים” שגם השנה אירח את הכנס. (ראה כתבה ותמונות בעמ’ 5)

כמדי שנה ביום ירושלים השתתפנו באירוע בני ובנות מצווה בספארי ברמת גן. את האירוע הפיקו מתנדבי “גשר של אור” בשיתוף משרד הרווחה וארגונים נוספים. לאירוע הגיעו משפחות מרחבי הארץ שלהן ילדים שחוגגים השנה בר/ת מצווה, וכן ילדים רואים להורים עם לקויות ראייה. כחלק מהמזכרות מהאירוע נרכש עבור כל ילד הדיסק “דברים ששומעים מכאן” – יצירות מוסיקליות של צעירים עם עיוורון ולקויות ראייה שהפקנו בעמותה לפני מספר שנים.

ב-1.6.14 נערך כנס לציון סיום שנת הלימודים האקדמאית במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. סנונית ברבן, סטודנטית שעשתה את ההכשרה המעשית אצלנו, הציגה את פרויקט הליווי הרגשי שאותו ריכזה והובילה. ההצגה הייתה מרשימה, הציפה את הסוגיה החשובה שבה עוסק הפרויקט ואפשרה למשתתפי הכנס להתוודע לעמותה ולפרויקט. תודה לסנונית על הרגישות ועל ההשקעה בפיתוח הפרויקט!

באסרו חג שבועות יצאנו עם משפחות מאזור הדרום לטיול חווייתי ומגבש בהדרכתו של אילן ברוש היקר! הטיול התקיים בשיתוף עם “מועדון ליונס אחווה” בנגב, ועל כך תודתנו. (ראה כתבה ותמונות בעמ’ 12)

פסטיבל צמי”ד הירושלמי הוא אירוע של שבוע ימים שבמהלכו מתקיימות הופעות של אנשים עם צרכים מיוחדים והפעלות לטובתם במנהלים הקהילתיים ובאולמות המופעים ברחבי העיר. במסגרת הפסטיבל השתתפו חברי צוות “רואים אחרת” בהפנינג גדול במנהל הקהילתי בשכונת בקעה. משתתפי הפסטיבל התנסו בכתיבה ובקריאה בברייל, וכן בפעילויות יום-יום שונות עם כיסוי עיניים, הכול כדי לפתח מודעות ורגישות לאנשים עם לקויות ראייה. (ראה תמונה בעמ’ 14)

השנה בחרנו להתמקד בנושא הליווי הרגשי לילדים ולכלל בני המשפחה. במסגרת זו הקמנו פורום של אנשי מקצוע העוסקים בתחום ואנו פועלים במרץ לפיתוח מענים מקצועיים. לאחרונה התקיימה סדרת מפגשים לאחים של ילדים עם לקויות ראייה מאזור המרכז. מטרת המפגשים היא “לשים את האחים במרכז” ולהתייחס למקום שלהם במשפחה. הסדנה מתקיימת בשיתוף מרש”ל תל אביב, ארגון שאתו  אנו מקיימים שיתוף פעולה מוצלח  ופורה כבר  שנים רבות. (ראה כתבה ותמונה בעמ’ 11)

אירועי “הבליינד דיי” התקיימו בחודש יוני, שהוא חודש המודעות לאנשים עם לקויות ראייה ועיוורון ובמהלכו נערכו פעילויות רבות ברחבי הארץ. ב-19.6.14 השתתפנו בצעדה מיוחדת ב”שביל העיוורים” ביער בן שמן, אותה ארגן שבי דויטש, סמנכ”ל “בית חינוך עיוורים”. הצעדה התקיימה במעמד שר הרווחה, מאיר כהן, ושר האוצר, יאיר לפיד, וצעדו בה מאות אנשים. זו ההזדמנות להודות לשבי ולמרכז לעיוור בישראל. (ראה תמונה בעמ’ 14)

ב-12.6.14 קיימנו מפגש ל“בוגרים צעירים” בנושא יזמות, בשיתוף עם “נוער יחד”.  במפגש למדו צעירים בוגרי העמותה בצורה חווייתית איך להפוך רעיונות למציאות, קיבלו כלים ראשוניים בניהול ובתכנון פרויקט ועוד. את המפגש הנחו סנונית ונועה הסטודנטיות.

התוכנית “עבודה בַּאופק” – עבודה בחופשת הקיץ לבני נוער – יצאה לדרך זו השנה ה-13! במסגרת התוכנית יועסקו השנה עשרות בני נוער בסניפי דיסקונט, ברשתות של קבוצת פישמן, במרכז לעיוור בישראל, בספרייה בנתניה, במפעל “אור לעיוור” ובפעם הראשונה השנה, גם בחברת הביטוח “הראל” ובמפעל “אופיס טקסטיל” של קבוצת פישמן. אנו מאחלים לבני הנוער העובדים הצלחה רבה ומודים לכל שותפינו לתוכנית ולמעסיקים היקרים. כולנו יחד מוכיחים כי אין דבר העומד בפני הרצון! תודה מיוחדת למכללת דיסקונט על אירוח ימי ההכשרה לתוכנית. (ראה תמונות
בעמ’ 16)

במסגרת קורס “שיתוף פעולה” יצרו סטודנטים לעיצוב תעשייתי מוצרים לילדים עם לקויות ראייה. יצרנו קשר עם החוג לעיצוב תעשייתי מכליל במכללת “הדסה” בירושלים ועם מרצה הקורס גדעון דותן, ויחד יצאנו לדרך. במהלך הסמסטר חשבו הסטודנטים על מוצרים שאינם קיימים בשוק ועשויים להיות משמעותיים בחיי היומיום של צעירים וילדים עם לקויות ראייה. לאחר תהליך של למידה וחקירה פיתחו הסטודנטים את המוצרים. הצגת הפרויקטים נערכה ב-7.7.14, ואנו מלאי התלהבות מהמוצרים שהוצגו והערכה לסטודנטים ולמורה. תודה מיוחדת לגדעון ולסטודנטים, ולקמי ונועה שליוו את הפרויקט מטעמנו במסירות ובהשקעה. (ראה תמונות בעמ’ 13)

במסגרת אירועי “בליינד דיי” הקדישו ועדות הכנסת השונות ב-8.7.2014 יום דיונים לנושא אנשים עם עיוורון. אנו השתתפנו בדיונים בוועדת הכספים ובוועדת הרווחה. בוועדת הכספים נדונה בקשת תוספת תקציב לשירותים שונים לטובת תוכניות לקידום ילדים ובוגרים עם עיוורון. הדיון בוועדת הרווחה עסק בתעסוקה של אנשים עם עיוורון. חברי הכנסת הביעו התעניינות ואמרו כי יפעלו לקידום מעמדם של אנשים עם עיוורון בחברה. (ראה תמונות בעמ’ 14)