דגשים להתמודדות רגשית של ילדים צעירים עם לקות ראייה או עיוורון בתקופת חירום

  • שמירה על שגרה וסדר יום
    סדר יום מוכר וידוע, מסייע לילד להרגיש אחוז ובטוח ולחוש פחות חרדה. עבור ילד שבגלל לקות הראייה עשוי לחוש יותר חרדה גם ללא המלחמה, סדר יום מובנה יחסית יכול להרגיע ולהשרות ביטחון
    שמרו ככל האפשר על שגרת יום מסודרת וברורה בתוך המגבלות הקיימות. לדוגמא

    • התעוררות בבוקר לבוש וצחצוח שיניים
    • פעילות בוקר חופשית בחלק מהזמן ומובנית יחד עם ההורה בחלק מהזמן
    • זמן מוגדר לצפיה במסכים
    • ארוחת צהריים, שטיפת ידיים, שינה או מנוחה שקטה בצהריים
    • פעילות אחר צהריים חופשית ומובנית, אם אפשרי יציאה קצרה החוצה
    • ארוחת ערב, מקלחות ושינה בשעה הרגילה ככל האפשר
  • הכנה לאזעקה
    ישנה חשיבות רבה לידיעה ותרגול מראש של סדר הפעולות שעושים כשנשמעת האזעקה
    כשאנו יודעים למה לצפות, אנו יותר רגועים ופחות מודאגים, וכמונו גם הילדים יחוו יותר שליטה ופחות בהלה וחוסר וודאות אם יידעו את סדר הפעולות
    למשל: סוגרים חלון, נכנסים לממד, נותנים יד לאמא, לוקחים את הכלב איתנו, יוצאים לחדר המדרגות, מתיישבים זה לצד זה, חוזרים הביתה לאחר 10 דקות וכו׳.
  • פעילויות חיוביות בממ״ד
    על מנת להפוך את השהות במרחב המוגן לנעימה יותר נסו להשאיר במרחב המוגן או להביא איתכם (ניתן להכין מראש תיק קטן שהילדים יכירו), כמה משחקים, דפים, צבעים, מדבקות וכל דבר אחר המותאם גם ללקות הראיה ואשר יכול להרגיע או לעניין את הילדים למשך כמה דקות.
    גם אם אתם המבוגרים בהמתנה מתוחה, לילדים יהיה במה להתעסק ולנרמל את המצב.
  • הפחתה בצפייה בטלוויזיה בחדשות ובסרטונים בנוכחות הילדים
    השמיעה של ילד עם לקות ראייה היא לרוב חדה והוא אוסף באמצעותה מידע על העולם ועל המתרחש. גם אם אולי אינו מבין עד הסוף את הנאמר, הוא קולט את הטונים המתוחים והמודאגים של אנשיי החדשות וכך מרגיש דרוך ומתוח ולעיתים אפילו אינו מבין מדוע. נסו להתעדכן אתם בקצרה בחדשות באמצעות הנייד, ובבית החליפו את החדשות במוסיקה שקטה ונעימה.
  • עידוד עצמאות
    במיוחד בימים עמוסים ומתוחים כמו עכשיו, לפעמים יותר קל לעשות דברים בעצמנו במקום הילד ולעזור לו (או לנו) בפעולות רבות. אך ככל שנצליח לעודד את הילד לעצמאות, נגביר את תחושת המסוגלות והשליטה שלו ונגביר את הסיכוי שירגיש גדול ומסוגל גם אל מול האתגרים שמציבה התקופה הנוכחית. ניתן לעודד עצמאות בלבוש, עזרה במשימות קטנות בבית, כמו הכנסת בגדים לסל הכביסה, עריכת שולחן, סידור צעצועים, חלוקה של דבר מה לכל בני המשפחה ועוד.
  • שיתוף הילדים בעשייה ובתהליכים המתרחשים בבית
    לרוב אין צורך לייצר פעילות ספציפית עבור הילד אם מקפידים לשתפו בפעילויות הבית. הילד יכול לקחת חלק פעיל בבישול, בסידור הקניות במקרר, במשחקים שמשחקים כל בני המשפחה, בניקיון וסידור הבית, בהכנת האמבטיה ומילוי המים, באריזת תיקים לקראת יציאה מהבית ועוד. גם אם ההשתתפות היא מאד חלקית בגילאים הצעירים, היא מייצרת עניין רב ולמידה של ידע עולם נחוץ וחיוני אשר ילד רואה יכול לרכוש בדרך ספונטנית יותר. בתקופה הנוכחית, שיתוף הילדים מסייע גם להעביר יותר בנעימים ובעשייה את הזמן המשותף בבית וגם מוביל ללמידה טובה והתקדמות בימים ללא מסגרות.
  • תיווך מותאם גיל של המצב הנוכחי
    נסו לספק לילדים הסבר קצר ולא מציף בפרטים על מה שקורה מסביבם בתקופה הנוכחית. עדיף לשוחח על מה שנוגע לחיים שלהם ופחות על מה שקורה באופן רחב יותר. למשל: כאשר נשמעת אזעקה אנחנו נכנסים לממ״ד כדי להיות מוגנים מטילים. לממ״ד יש קירות חזקים ששומרים עלינו. נמשיך להרחיב רק בהתאם לשאלות מצד הילדים ונעשה זאת בקצרה וללא הרבה פרטים מפחידים. נשדר מסר שאנחנו עושים את מה שצריך לעשות כדי להיות בטוחים ומוגנים. גם בהקשר הזה, מסרים של ביטחון עוזרים לילדים עם לקות ראייה לחוש פחות חרדים ויותר רגועים ומוגנים.
  • מסרים של תקווה
    תקווה היא גורם חוסן מרכזי. חשוב לשדר לילדים שהמלחמה היא תקופה זמנית אשר תסתיים והחיים ישובו אל השגרה שאליה אנחנו רגילים. חשוב שהילדים יחושו שעולמם יציב ולא מתערער או מתפרק, אלא משתנה לתקופה מוגבלת בלבד. כשאנו מדברים על תוכניות עתידיות, שאיפות וחלומות הילדים מבינים שיש עתיד שהוא מעבר למצב הקשה הנוכחי.
  • מילה להורים
    כהורים, חשוב שתחזקו את עצמכם ככל האפשר ותקחו זמנים לאוורור ומנוחה. זוהי תקופה לא פשוטה כלל וגם לא קצרה. הרבה עומס ואחריות מוטלים על כתפיכם בנוסף לדאגה וחוסר וודאות. עשו מה שאתם מסוגלים ולא את מה שאתם אמורים. ישנן בחיינו גם תקופות כאלה שהן רחוקות מלהיות אידיאליות. כל אחד עושה הכי טוב שהוא יכול כרגע וזה בהחלט מספיק. זכרו את מילותיו של וויניקוט: אם טובה דיה. ועוד נכונו לנו ימים טובים מאלה.

 

מזמינה אתכם לפנות לקו הפתוח של אופק לילדינו שאני מפעילה, להתייעץ, לשתף ולהתחזק.

שלכם,

גנית שקד, עו"סית ופסיכוטרפיסטית

וצוות אופק לילדינו