10 טיפים למורה – שילוב מיטבי של תלמיד עם לקות ראייה/עיוורון בכיתה

  • 1. תלמיד עם לקות ראייה או עיוורון זקוק לתשומת לב ותמיכה בכמה תחומים: בטיחות פיזית, לימודית, רגשית וחברתית. כל התחומים הללו דורשים התייחסות אישית והתאמה לצרכים המיוחדים וללקות של התלמיד. יחד עם זאת, התלמיד עם לקות הראייה הוא תלמיד ככל התלמידים בכיתתכם, התייחסו אליו בכבוד והעניקו לו יחס שווה. אל תחששו לשאול אותו ישירות ובגובה העיניים מה הוא צריך מכם על מנת להצליח.

  • 2. הנגשות הן אינן הקלות או הנחות אלא דרך ללמידה מותאמת. תלמיד עם לקות ראייה הוא לא מסכן וחשוב לא להתייחס אליו או להציגו ככזה ולא לוותר לו על משימות או דרישות בשל הלקות.

  • 3. קבלו הדרכה מההורים, מהמורה תומכת הראייה*, מאנשי צוות נוספים וכן מהילד עצמו וקיימו עמם שיח פתוח לגבי לקות הראייה של התלמיד, צרכיו, קשייו וחוזקותיו.

  • 4. שאלו/בקשו מהילד להכין מצגת הכוללת תמונות, מוסיקה והסבר שלו על לקות הראייה שלו ועל המסוגלות שלו בחיי היומיום. התלמיד יוכל להעביר את המצגת יחד אתכם, עם המורה תומכת הראייה ואפילו עם אחד מחבריו לכיתה.

  • 5. בהתאם לחוזר מנכ"ל בנושא, צוות בית-הספר צריך לדאוג לכך שחומרי הלימוד יהיו נגישים לתלמיד בזמן, בהתאם לצרכיו ובהמלצת וסיוע המורה תומכת הראייה (לדוגמא: חומר מודפס – להגדיל את הטקסט, להמיר לברייל, לשלוח כקובץ word; כתיבה על הלוח בטוש בולט וקונטרסטי ללוח ובכתב גדול; פינות ומרכזי למידה: שימוש באותיות גדולות, עם צבעים קונטרסטים, הימנעות מעומס גירויים חזותיים ועוד). חשוב להיות רגיש לצרכים של התלמיד ולהיות במעקב על החומר הלימודי שמעביר המורה לתלמיד כדי שלא יווצר פער בינו לבין חבריו לכיתה.

  • 6. תווכו באופן מילולי את הנעשה בכיתה. למשל כאשר המורה כותבת על הלוח, חשוב להקריא את הכתוב גם בקול על מנת לעודד את הילד לעקוב אחר הנכתב ולהקל עליו את ההעתקה מהלוח. בנוסף חשוב להקפיד על תיאור מדויק ככל הניתן של מיקום, לא לומר "שם" או "פה", אלא למשל "מצד שמאל של השולחן" או "כאן לידי בצד ימין" וכדומה.

  • 7. חשוב שהמורה ייתן פידבקים מילוליים מחזקים לתלמיד עם לקות ראייה, כיוון שהרבה מהפידבקים של מורה בכיתה מתבצעים באופן לא מילולי, למשל באמצעות מבט או חיוך. תלמיד עם לקות ראייה/עיוורון יתקשה לעיתים לקלוט מסרים אלו ומחוות של שפת גוף.

  • 8. דאגו שהתלמיד יוכל לקחת חלק פעיל בפעילויות השונות המתקיימות בבית-הספר ומחוצה לו: שיעורי ספורט, טיולים, טקסים וכדומה. שתפו את ההורה, התלמיד, המורה תומכת הראייה בתכנון הפעילות. הרבה פעמים יהיו להם רעיונות יצירתיים שלא חשבתם עליהם לגבי אופן הנגשת והתאמת הפעילות. ככל שתקדימו לתכנן ולהיערך מראש לפעילות, כך תחסכו מעצמכם אילתורים בהנגשת הפעילויות ברגע האחרון ולחץ מיותר ותאפשרו גם לתלמיד להגיע רגוע יותר לפעילות.

  • 9. המלצות ללמידה מרחוק בתקופת הקורונה:

    • שלחו את חומרי הלימוד לתלמיד מראש ובצורה מונגשת. שליחת החומר חשובה מאוד וחיונית ללמידה (ואף חוסכת התמקדות של התלמיד במה שמופיע על גבי המסך).מכיוון שהערוץ השמיעתי חשוב במיוחד עבור תלמידים עם לקות ראייה/עיוורון, שלטו על המיקרופונים והקפידו על כך
    • שכל אחד ידבר בתורו. רעשי הרקע מקשים על הלמידה של כלל התלמידים ובמיוחד על הלמידה של תלמיד/ה עם לקות ראייה.
    • הקפידו לתווך את החומר המוצג לכיתה באופן מילולי. הצגת התוכן הלימודי דרך חלונית ה-ZOOM הקטנה קשה במיוחד לתלמידים עם לקות ראייה ועלולה לגרום לתסכול רב. תיווך מילולי יכול לעשות את השינוי ולאפשר לתלמיד לעקוב אחר השיעור כמו שאר התלמידים.
    • עברו הדרכה על-ידי המורה תומכת הראייה בנוגע לשימוש ב-ZOOM בצורה מונגשת. שימו לב שישנן בתוכנת ה-ZOOM  פונקציות וטכניקות פשוטות שיכולות לסייע לתלמיד (קיצורי מקלדת, הגדלה באמצעות זכוכית מגדלת, התאמת צבעים וכדומה).
  • 10. זכרו: אתם לא לבד, כאשר אתם נתקלים בסוגיות שונות התייעצו עם הורי התלמיד שמכירים את התפקוד של הילד בבית. היעזרו באנשי המקצוע בבית-הספר ובמתי"א. ובעיקר, המשיכו ללמוד כל הזמן כיצד לשלב את התלמיד ולתת לו מענה כדי שיוכל להשתלב בצורה הטובה ביותר, לימודית וחברתית.