זכויות תלמידים עם לקות ראייה במערכת החינוך
על פי תיקון 11 לחוק החינוך המיוחד (התשע"ח–2018), זכאותו של תלמיד עם מוגבלות לשירותי חינוך מיוחדים במסגרת החינוכית, תיקבע בהתאם לצרכיו ולתמיכות הנדרשות לו. החוק נועד, בין היתר, לעגן את זכותו של הילד להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה, בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו, באופן שיאפשר לו לחיות את חייו באוטונומיה מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי יכולותיו.
עקרונות החוק מדגישים:
- החינוך המיוחד הוא שירות ולא מקום, והוא ניתן לתלמיד בסוג המסגרת שבחרו הוא והוריו.
- לתלמיד ולהורים זכות לבחור את סוג המסגרת החינוכית שבה ילמד (לא בחירת המוסד החינוכי עצמו). בתהליך כולו יש חשיבות מכרעת להשתתפות ההורים והתלמיד בקבלת ההחלטות.
- התלמיד זכאי לסל תמיכות אישי, הנקבע על פי רמת התפקוד, אפיון המוגבלות וצרכי התלמיד, ותתאפשר גמישות באופן פילוח התמיכות בסל האישי. הסל האישי עובר עם הילד בעת מעבר בין מוסדות לימוד.
על התלמיד לעבור ועדת זכאות ואפיון לצורך קבלת שירותי חינוך מיוחדים.
מהי ועדת זכאות ואפיון ומתי ניגשים אליה?
ועדת זכאות ואפיון קובעת את זכאות התלמיד לשירותי חינוך מיוחדים במסגרת החינוכית, בהתאם לצרכיו ולמוגבלויותיו, את אפיון המוגבלות (לדוגמה, מוגבלות ראייה) ואת רמת התפקוד של התלמיד בין 1 (תפקוד גבוה) ל-4 (תפקוד נמוך). עבור תלמיד שישתלב במסגרת חינוך רגילה קובעת הוועדה את היקף סל השירותים שיקבל. החלטת הוועדה הינה לשנת הלימודים העוקבת, והיא בתוקף לשלוש שנים. אם חל שינוי בצרכי התלמיד או בתפקודו ו/או שההורים מעוניינים בכך, ניתן לכנס ועדה גם במועד מוקדם יותר. קביעת זכאותו של ילד לשירותי חינוך מיוחדים רלוונטית מרגע כניסתו של הילד למערכת החינוך.
הנגשת חומרי לימוד לילדים עם לקות ראייה או עיוורון:
בעקבות עתירה לבג"ץ של אופק לילדינו (בג"ץ 8536/11) הוסדרה הנגשת ספרי וחומרי הלימוד, הבחינות ובחינות הבגרות לילדים עם לקות ראייה או עיוורון:
- ההנגשה אפשרית באמצעות ארבעה סוגי הנגשות בפורמטים שונים: ברייל,
הגדלות, הקלטה וקובץ דיגיטלי, תוך התאמה אישית ואף שילוב בין הפורמטים
השונים.
- בית הספר אחראי להתאים חומרי לימוד
פנימיים. - יונגשו וייעשו התאמות לבחינות הבגרות.
- פורסם חוזר מנכ"ל המפרט את חובת התאמות חומרי הלימוד הפנימיים, וכן פעילויות של בית הספר והנגשה בכיתה – לחוזר לחצו כאן
הנגשות לתלמידים עם מוגבלות:
ב-2018 אישרה הכנסת תקנות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה. התקנות מסדירות את ההוראות לביצוע ההתאמות, והן כוללות הנחיות להגשת הבקשה על ידי ההורים, לאישור הבקשה, לפנייה לממונה במשרד החינוך ולהגשת ערר.
התקנות כוללות פירוט של כלל התאמות ההנגשה הנדרשות לתלמיד הלומד במערכת החינוך, כולל טכנולוגיה מסייעת. ההתאמות מתייחסות גם לפעילויות חינוכיות המתקיימות בתוך בית הספר ומחוצה לו.
תלמידים עם לקות ראייה זכאים להנגשות בשלושה תחומים כדי ללמוד ולבטא את יכולתם באופן מיטבי:
א. חומרי למידה, ובכלל זה דפי מידע, דפי עבודה, מבחנים ועוד.
ב. פעילויות בית-ספריות, ובכלל זה גם פעילויות חוץ-בית-ספריות.
ג. סביבה פיזית, ובכלל זה כל שטח בית הספר, כולל מבני-הפנים ומתקני החצר.